RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 31.03.2025/Asianro 3
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Vuoden 2024 tilinpäätös
KHALL
3/02.06.01.03/2025
Valmistelija Talousjohtaja Sari Myllykoski-Hanhela
Oulaisten kaupungin vuoden 2024 tilinpäätös on valmisteltu hallintokunnissa ja hallintokeskuksessa. Tilinpäätös on laadittu soveltaen kirjanpitolautakunnan kuntajoston yleisohjetta kunnan ja kuntayhtymän tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimisesta.
Kuntalain (410/2015) 112 §:n mukaan kunnan kirjanpitovelvollisuuteen, kirjanpitoon ja tilinpäätökseen sovelletaan lisäksi kirjanpitolain ja -asetuksen säännöksiä. Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto antaa ohjeita ja lausuntoja kirjanpitolain ja
kuntalain 113 - 116 §:n soveltamisesta.
Kunnan tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.
Lisäksi kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Kunnan ja kuntayhtymän konsernitilinpäätöksen laatimista ohjeistetaan tarkemmin kirjanpitolautakunnan kuntajaoston
antamassa yleisohjeessa. Tilinpäätöslaskelmat laaditaan kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeen mukaisiin kaavoihin. Liitetietojen antamisessa noudatetaan kuntajaoston antamaa yleisohjetta. Kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien
tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä (KuntaL 113 §).
Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnan hallituksen
jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari.
Kuntalain 115 §:n mukaan: "Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja
sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.
Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi.
Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä".
Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. 1) valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat, 2) arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista. Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Tilintarkastajan on kuntalain 123 §:n mukaan toukokuun loppuun mennessä tarkastettava julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös.
Tilintarkastajan on tarkastettava:
1. onko kunnan hallintoa hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti;
2. antavatko kunnan tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta;
3. ovatko valtionosuuksien perusteista annetut tiedot oikeita;
4. onko kunnan sisäinen valvonta ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.
Tilintarkastajan tulee noudattaa valtuuston ja tarkastuslautakunnan antamia ohjeita, jolleivät ne ole ristiriidassa lain, hallintosäännön tai julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan kanssa. Havaitsemistaan olennaisista epäkohdista tilintarkastajan on ilmoitettava viipymättä kunnanhallitukselle annettavassa tilintarkastuspöytäkirjassa. Tilintarkastuspöytäkirja annetaan tiedoksi tarkastuslautakunnalle.
Kuntalain 125 § säätelee tilintarkastuskertomusta ja sen käsittelyä. Valtuustolle annettavassa kertomuksessa on esitettävä tarkastuksen tulokset ja myös esitettävä, onko tilinpäätös hyväksyttävä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavalle viranhaltijalle (tilivelvollinen)
myöntää vastuuvapaus. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille. Kunnan tilinpäätös ja siihen sisältyvät asiakirjat ovat julkisia sen jälkeen, kun kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja ovat allekirjoittaneet tilinpäätöksen (JulkL6 §)
Vuoden 2024 tilinpäätös
Tilinpäätös vuodelta 2024 on oheismateriaalina (eritelty kaupunki ja viemärilaitos). Viralliset tilinpäätöslaskelmat ovat tilinpäätöksen luvussa 4. (tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma, konsernilaskelmat).
Tilinpäätöksen alussa on toimintakertomus, jossa on käyty läpi kokonaistalouden näkökulmasta olennaisia tapahtumia toiminnassa ja taloudessa. Tuloksen muodostumista ja rahoitusta on tarkasteltu kolmelta viime vuodelta (2022- 2024) ja mukana ovat myös tunnusluvut.Tilinpäätös sisältää myös talousarvion toteutumista koskevat osat (käyttötaloustoimielimittäin ja vastuualueittain, tulos-
laskelma, rahoituslaskelma sekä investoinnit hankkeittain ja yhteenveto määrärahojen ja tuloarvioiden toteutumisesta). Viralliset tilinpäätöslaskelmat ovat vuosilta 2023 ja 2024.
Oulaisten kaupungin talouden tasapainottamisohjelma Vahva Oulainen on käynnistetty keväällä 2023, koska talousarviossa pysymisen haasteet tunnistettiin myös tuleville vuosille. Ohjelman tavoitteena oli saada säästöjä 1,3 milj. euroa vuodelle 2023. Sote-uudistuksen seurauksena verotulojen kokonaismäärä laski, mutta verotuloja ns. verohäntiä kertyi sote-uudistusta edeltävän laajemman (leikkaamattoman) veropohjan mukaan vielä vuonna 2023. Sote-uudistukseen liittyvät valtionosuuksien leikkaukset eivät kohdistuneet täysimääräisenä tilikauteen 2023 vaan ne konkertisoituvat vuodesta 2024 alkaen pienentyneinä valtionosuuksina.
Kaupunginvaltuusto päätti Vahva Oulainen II -ohjelmasta talousarviovuodelle 2024 sekä suunnitelmavuosille 2025-2027. Toimenpiteet koskivat kaikkia palvelualueita ja vuoden aikana kuluja karsittiin Vahva Oulainen II -ohjelman mukaisesti sekä toteutettiin mm. koko henkilöstön kahden viikon lomautukset. Lisäksi varhaiskasvatus- ja perusopetussuunnitelman mukaan Piipsjärven koulu lakkautettiin keväällä 2024. Ohjelman tavoite sekä säästötoimenpiteet toteutuivat hyvin vuonna 2024. Hyvin toteutuneiden säästötoimenpiteiden lisäksi verotulot olivat n. 0,480 milj. euroa talousarviota paremmat ja sijoitusten tuotto ylitti talousarvion n. 1,5 milj. eurolla.
Oulaisten kaupungin tilikauden 2024 toimintatuotot olivat 5,8 milj. € (tot.106,8 %).Toimintatuotot laskivat 0,3 %. Myyntituotot nousivat 40,6 % ja maksutuotot laskivat 13,1 %. Tuet ja avustukset olivat 0,896 milj. €, yhteismäärä väheni 29,8 %.
Toimintakuluja oli 24,8 milj. € (tot. 99,4 %). Toimintakulut vähentyivät 7,6 % edellisestä vuodesta. Suurimmat erät toimintakuluissa ovat henkilöstökulut ja palvelujen ostot. Henkilöstökulut olivat 14,1 milj. € (tot. 99,1 %),vähentyivät 1,2 milj. € (-7,7 %) edellisestä vuodesta ja palvelujen ostoihin käytettiin 6,7 milj. € (tot.99,5 %), vähentyivät 0,532 milj. € (-7,4 %) edellisestä vuodesta.
Verotulot ja valtionosuudet 2024
Vuonna 2024 Oulaisten kaupungin tuloveroprosentti oli 10,0 %:ia (2023 vuonna 9,36 %). Sote-uudistuksen vuoksi kaikkien kuntien tuloverporsentista leikattiin vuonna 2023 12,64 %:n osuus hyvinvointialueiden rahoitukseen. Myös yhteisöveron osuudesta leikattiin 1/3 osaa hyvinvointialeiden rahoitukseen. Nämä muutokset ovat pysyviä.
Oulaisten kiinteistöveroprosentit tarkistettiin vuodelle 2024. Kokonaisuutena verotulototeutuma oli talousarvioon nähden hyvä ja toteutuma 102,9 %, joka on n. 0,482 milj. € enemmän kuin talousarviossa.
Kaiken kaikkiaan verotulot nousivat n. 0,679 milj. euroa (+ 4,1 %) edellisestä vuodesta. Kunnallisveron tuotto ylitti talousarvion n. 0,416 milj. euroa, myös kiinteistöverotuotto ylittyi n. 0,051 milj. euroa talousarvion. Yhteisöveron tuotto ylitti talousarvion n. 0,014 milj. euroa ja kertymä oli n. 0,091 milj. euroa matalampi edelliseen vuoteen verrattuna.
Oulaisten kaupungin verotulokertymä 2024 vuonna oli yhteensä 17,1 milj.euroa, josta kunnallisverotuloja 12,9 milj. euroa, kiinteistöverotuloja 2,6 milj. euroa ja yhteisöverotuloja 1,6 milj. euroa.
Maan hallitus on päättänyt käynnistää kuntien peruspalvelujen valtionosuusjärjestelmän uudistuksen. Alkuperäisenä tarkoituksena on ollut, että päivitetty järjestelmä olisi voimassa vuoden 2026 alusta alkaen, mutta uudistusta siirrettiin alkamaan vuonna 2027.
Oulaisten kaupungille valtionosuuksia kertyi 2024 vuonna 5,6 milj. euroa, valtionosuuksien lasku on 1,9 milj. euroa (- 25,8 %) vuodesta 2023. Peruspalvelujen valtionosuudeksi muodostui 4,3 milj. euroa ja verotulomenetysten kompensaatioksi 1,3 milj. euroa.
Kokonaisuutena Oulaisten kaupungin verorahoitus ja valtionosuudet laskivat vuodesta 2023 noin 1,3 milj.€
Investoinnit 2024
Vuonna 2024 kaupungin investoinnit olivat yhteensä n. 1,5milj. € (3,2 milj. € v. 2023) ja saatujen rahoitusosuuksien ja omaisuuden myyntituottojen jälkeen nettoinvestoineiksi jäi 1,4 milj. € (3,1 milj. € v. 2023). Investoinneista maanhankintaan käytettiin yhteensä v. 2024 vain 13.948 € ja myyntituloja saatiin yhteensä 46.807 €.
Lainakanta 31.12.2023
Vuodenvaihteessa kaupungilla oli lainaa kaikkiaan n. 57,7 milj. € (v. 2023 51,9 milj.€). Lainapää-omaa kasvoi n. 5,8 milj. euroa vuoden aikana. Lainapääomasta pitkäaikaista lainaa oli n. 30,9 milj.€ ja lyhytaikaista (kuntatodistus-ohjelmiin perustuvaa) lainaa n. 26,8 milj.€. Asukasta kohti lainaa oli kaikkiaan 8 334 €/as.
Antolainoja myönnettiin yhteensä 6.825.000 € Oulaisten Teollisuuskiinteistölle teollisuushallin rakennuttamista varten. Antolainan määrä Oulaisten Teollisuuskiinteistö Oy:lle oli vuodenvaihteessa n. 18,6 milj. euroa.
Vuosikate oli 4,6 milj. €. Poistosuunnitelman mukaisia poistoja oli 3,1 milj. €, joten vuosikate riittää hyvin kattamaan poistot.
Oulaisten kaupungin vuoden 2024 tilikauden ylijäämä (sis. viemärilaitos) on 915.763,05 € ja taseen edellisten tilikausien kertynyt ylijäämä on 36.991,28 €, joten tilikauden 2024 ylijäämäsiirron jälkeen taseen kumulatiiviseksi ylijäämäksi muodostui yht. 952.754,33 €. Oulaisten kaupungilla ei ole kuntalain mukaista alijäämän kattamisvelvoitetta.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Päivi Keisanen
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
1) esittää kaupunginvaltuustolle, että tilikauden 2024 tulokseen
815.780,49 € tuloutetaan poistoeroa suunnitelman mukaisesti 99.982,56 € (perustuu investointirahaston aiempaan käyttöön Juho Oksan peruskorjauksen osalta, sekä Lehtopään kevyenliikenteenväylän investointiin), minkä jälkeen tilikauden ylijäämä 915.763,05 € kirjataan edellisten tilikausien yli-/alijäämätilille. Kaupungin tase 31.12.2024 on tämän jälkeen ylijäämäinen 952.754,33 €;
2) allekirjoittaa vuoden 2024 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi; ja
3) saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi. Kaupunginhallitus oikeuttaa hallintokeskuksen tekemään tilinpäätökseen mahdollisia teknisluonteisia kirjoitus- ja laskuvirheiden korjauksia.
Päätös
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |