RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Valvonta- ja lupalautakunta
Pöytäkirja 04.03.2025/Pykälä 19
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
YMPÄRISTÖLUPA, TÖRMÄPERÄN KÄSITTELYALUE
VALUPLTK § 19
17/11.01.00/2025
Valmistelija Ympäristötarkastaja Sonja Hautala
TAPANI SAARI OY:N JÄTTEEN KÄSITTELYÄ KOSKEVA YMPÄRISTÖLUPAPÄÄTÖS, TÖRMÄPERÄN KÄSITTELYALUE, OULAINEN
Antopäivä: 4.3.2025
HAKIJA, LUVAN HAKEMISEN PERUSTE JA LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA
Luvan hakija: Laitos:
Tapani Saari OY Törmäperän käsittelyalue
Revonkatu 1 Vaikontie
86300 OULAINEN 86300 OULAINEN
Y-tunnus: 0807033-7
Tapani Saari Oy hakee ympäristölupaa jätteiden vastaanottoa, käsittelyä, loppusijoitusta ja välivarastointia koskevan käsittelyalueen toiminnalle.
Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta
YSL (527/2014) liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaan luvanvaraista on muu kuin taulukon 2 kohdissa 13 a, b ja e tarkoitettu jätelain soveltamisalaan kuuluvan jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista.
YSA (713/2014) 2 §:n kohdan 12 b mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee hakemuksen, joka koskee pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni-, tiili- tai asfalttijätteen tai pysyvän jätteen muu käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle, kun käsiteltävä määrä on alle 50 000 tonnia vuodessa. Oulaisissa toimintavaltainen lupaviranomainen on valvonta- ja lupalautakunta.
SIJAINTI, LUVAT JA KAAVOITUSTILANNE
Toiminta sijaitsee Oulaisten Törmäperällä Oulainen-Ylivieska -tien länsipuolella noin 5 km Oulaisten keskustaajamasta Ylivieskaan päin Näkötornin kallioalueella luvan hakijan omistamalla tilalla Näkötornin kallio 563-402-11-208 (Oulaisten kylä). Kohteeseen pääsee Ylivieskan tieltä Amiraalintietä pitkin 1,2 km ja edelleen Vaikontietä 770 m etelään päin, jonka jälkeen noin 500 metriä Nuhanojan metsätietä. Lähin asuttu kiinteistö sijaitsee noin 700 metrin päässä kohteesta itään.
Luvan hakijalla on ollut Näkötornin kallioalueella Oulaisten kaupungin kiinteistöinsinöörin myöntämä maa-aineslain mukainen lupa kiviaineksen louhintaan ja murskaukseen 290 000 tonnin (95 000 m3) kokonaismäärälle. Lupa oli voimassa 12.5.2019 saakka. Luvan hakijalla oli Näkötornin kallioalueella Nuhanojan metsätien pohjoispuolisella alueella Oulaisten kaupungin valvontalautakunnan 13.8.2009 § 22 myöntämä ympäristölupa lasimurskeen loppusijoittamiselle liikennerakennealueen eristekerrokseen enintään 5 000 tonnin vuotuiselle määrälle 31.12.2014 saakka. Lisäksi hakijalla on metsätien eteläpuolella Oulaisten kaupungin valvontalautakunnan 8.10.2009 § 33 myöntämä ympäristölupa jätebetonin loppusijoittamiselle jätebetonin käsittelyalueen rakennekerroksiin enintään 2 000 tonnin vuosimäärälle 31.12.2014 asti. Luvan hakijalla on ollut alueelle Oulaisten kaupungin valvontalautakunnan myöntävä louhintaa ja jätteenkäsittelyä koskeva ympäristölupa. Kiven louhintaa ja murskausta tehdään keskimäärin 29 000 tonnia vuodessa ja jätteiden vuotuinen vastaanottomäärä on enintään: purkubetoni ja -tiili 2 000 tn, kierrätysasfaltti 500 tn, lasijäte 500 tn, puuperäiset jätteet 500 tn, kierrätysmetalli 500 tn ja puhdas ylijäämämaa 40 000 tn. Ylijäämämaiden kokonaisloppusijoitusmäärä on noin 96 000 tonnia. Lupaa on selvennetty 18.3.2015 ympäristösihteerin lausumalla, jolloin lupien toimintoja jaettiin Tapani Saari Oy:n ja Kuljetuspolar Oy:n kesken maakauppojen vuoksi. Tapani Saari Oy:lle jäivät betoni- ja tiilijätteen vastaanotto, käsittely ja loppusijoitus, kierrätysasfaltin vastaanotto ja välivarastointi, puuperäisen jätteiden vastaanotto, käsittely ja välivarastointi (ei ole aloitettu) sekä kierrätysmetallin vastaanotto ja välivarastointi. Lupa oli voimassa 31.12.2024 asti.
Toiminta-alueella ei ole asema- eikä yleiskaavaa. Koordinaatit kohteelle (ETRS-TM35FIN) pohjoinen 7124031 itä 392746. Alueen eteläpuolella noin 300 metrin päässä on Oulaisten kaupungin käytöstä poistettu kaatopaikka. Voimassa olevassa Pohjois-Pohjanmaan maakuntakaavassa alueella ei ole merkintöjä eikä määräyksiä. Hakemuksen mukaan toiminta-alueella ei ole yhdyskuntarakentamisen odotuksia. Alueella kulkee Elenia Oy:n verkkoalueen 110 kV:n Mökkiperä-Nevasaari -voimajohto. Toiminta-aluetta ei ole luokiteltu pohjavesi- eikä suojelualueeksi. Lähin pohjavesialue Vaikonkangas sijaitsee toiminta-alueelta 5,3 km pohjoiseen ja lähin luonnonsuojelualueeksi merkitty alue Veikon kangas alueelta noin 3 km länteen. Lähimmät Natura-alueet sijoittuvat yli 15 km:n etäisyydelle alueelta. Lähin vesistö Pyhäjoki virtaa noin 4 km:n etäisyydellä alueen pohjoispuolella. Toiminta-alueen ympäristö on tavanomaista metsä-, suometsä- ja kalliomaastoa.
YLEISKUVAUS TOIMINNASTA
Hakemuksen mukainen betonin ja tiilen käsittely ja osittain loppusijoittaminen alueelle. Metallin välivarastointi. Kierrätysasfaltin käsittely ja välivarastointi. Purkupuun, kantojen ja puujätteiden välivarastointi ja haketus. Eri toimintojen asemointi on esitetty hakemuksen liitteessä 1 (Toimintojen sijoittelu 18.12.2024).
Vastaanotettava materiaali koostuu asiakkaiden toimittamista ja luvan hakijan noutamista tai omasta toiminnasta syntyvistä materiaalikuormista. Lupahakemuksen mukaisten toimintojen kokonaispinta-ala on noin 6,5 hehtaaria ja koko Näkötornin kallio -tilan pinta-ala on 8,518 ha. Alueen keskimääräinen korkeus on noin +85,0 (N60) ja pohjaveden korkeus noin +81,0 (N60). Ympäristölupaa haetaan toistaiseksi voimassa olevana.
Käsittelyalueella vastaanotettava ja käsiteltävä jätemateriaalimäärä on noin 10 900 tonnia vuodessa seuraavasti ja kokonaisvarastointimäärä kierossa enintään on:
Jätenimike | Määrä enintään, t/vuosi | Kokonaisvarastointimäärä, t | |
purkubetoni ja -tiili (sijoitusmateriaali) | 17 01 01 ja 17 01 02 | 8000 | 16 000 |
kierrätysasfaltti | 17 03 02 | 500 | 1000 |
Puuperäiset jätteet | 17 02 01 | 2 000 | 2000 |
kierrätysmetalli | 17 04 07 | 400 | 400 |
yhteensä |
| 10 900 t | 19 400 |
ERILLISTOIMINTOJEN PROSESSIKUVAUKSET
1. Betoni- ja tiilijätteen vastaanotto, käsittely ja loppusijoitus
Betoni- ja tiilijätteen vastaanotto ja käsittely sijoittuu pääosin kiinteistön eteläosaan ja alueen pinta-ala on kokokonaisuudessaan noin 5,3 ha. Toiminta sisältää pääsääntöisesti purkukohteista tulevan betonin- ja tiilien (jatkossa sijoitusmateriaali) vastaanoton, varastoinnin, käsittely tuotteeksi ja osittain tuotteen varastoinnin tai sijoituksen luvanvaraiselle alueelle. Materiaali voi sisältää myös muita puhtaita, kiviainespohjaisia rakennusmateriaaleja. käsittelyalueelle maanrakennusmateriaaliksi ja osittaista luovuttamista hyötykäyttöön joko ulkopuoliselle toimijalle tai omaan kohteeseen maarakennusmateriaaliksi asianmukaisesti luvitettuun toimintoon. Vastaanotettavan betoni- ja tiilijätteen haetaan kokonaismäärältään 47 000 tn ja enimmillään otetaan vastaan 8000 tonnia vuodessa. Vastaanottomäärä vaihtelee tarpeen mukaan. Lupaa sekä 500 tn kierrätysasfaltin vastaanotolle.
Hakemuksen mukaan jätebetoni ja -tiili läjitetään pääsääntöisesti enintään 2 metrin korkeana penkkana vastaanottoalueelle ja pienitään ensin alle 1 metrin palasiksi kaivukoneen hydraulivasaralla tai saksilla, minkä jälkeen se murskataan tela-alustaisella murskauskalustolla. Murskaus tehdään noin kaksi kertaa vuodessa. Jätemateriaalissa voi olla kiinniliimautuneena eristeitä, esim. styroxia. Eristemäärän ylittäessä sallitun määrän se poistetaan kaivukoneeseen kiinnitettävän välpän avulla. Erotettu eriste toimitetaan asianmukaisen luvan omaavaan jätteen vastaanottoon.
Hakemuksen mukaan hakija on vakiintunut maarakennus- ja purku-urakoinnin erikoisliike. Yritys on kokenut toimija edellä mainittuje purkumateriaalien murskauksessa ja seulonnassa. Materiaalien käsittelyä tulee runsaasti erilaisista purkukohteista. Tapani Saari Oy on tutkinut hakemuksen mukaisesta materiaalista haitallisten aineiden kokonaispitoisuuksia ja liukoisuuksia Valtioneuvoston asetuksen 843/2017 mukaisesti. Kokonaispitoisuudet ja liukoisuudet eivät ylittäneet säädettyjä raja-arvoja. Sijoitusmateriaali vastaanotetaan pääsääntöisesti 0-2 metrin korkeana penkkana alueelle ja pienitään ensin alle metrin palasiksi kaivukoneen hydraulivasaralla tai saksilla, jonka jälkeen se murskataan tela-alustaisella murskauskalustolla. Murskaus tehdään noin kaksi kertaa vuodessa. Materiaalissa voi olla kiinniliimautuneena (styrox) eristeitä. Määrän ylittäessä sallitun, eristeet poistetaan kaivukoneeseen kiinnitettävän välpän avulla. Eroitettu styrox toimitetaan asianmukaiseen luvitettuun vastaanottoon. Murskauskalustolla materiaalista erotetaan raudat ja mahdolliset roskat magneetin ja tarvittaessa seulan avulla. Materiaalit murskataan ja seulotaan haluttuun raekokoon. Näin saadaan raekoon mukaan useaan eri käyttötarkoitukseen soveltuva tuote maanrakentamiseen. Käsittelyn jälkeen tuote sijoitetaan liikennealuerakenteeseen alueella tai varastoidaan uusiokäyttöä varten, josta se kuljetetaan suoraan luvitettuun käyttökohteeseen. Sijoitusmateriaalimurske raekooltaan 0-150 mm sijoitetaan alueen kantavaan kerrokseen noin 100-150 cm vahvuisesti. Alueen pintarakenne tehdään 10 cm vahvuisena 0-32 mm betoni- tai kalliomurskeesta, hyvälaatuisesta moreenista tai vastaavasta materiaalista. Pintarakennetta ei ole tarkoitus päällystää sitovalla rakenteella.
2. Kierrätysasfaltin vastaanotto ja välivarastointi
Kierrätysasfaltti (jätenimike 17 03 02) vastaanotetaan betoni- ja tiilijätteen jo olemassa olevalle varastokentälle omalle merkitylle alueelleen, jossa myös välivarastointi tapahtuu. Kierrätysasfalttia otetaan vastaan noin 500 tonnia vuodessa, joka on myös suurin kertavarastomäärä. Asfaltti voidaan tarvittaessa murskata kuten sijoitusmateriaali. Varastoinnista asfaltti toimitetaan joko luvitettuun hyödyntämiskohteeseen tai luvanvaraiselle vastaanottajalle esim. Ylivieskan Peabi Oy:lle Ylivieskaan. Näin toiminnasta tulee tehokasta ja ympäristöä säästävää.
3. Puuperäisten jätteiden vastaanotto, käsittely ja välivarastointi
Lupahakemuksen mukaan nykyisin purkujätteet pyritään lajittelemaan ja käsittelemään tarkasti materiaalien uusiokäyttöä varten. Puuperäisiä aineita tulee runsaasti lähialueiden erilaisista purkukohteista. Vastaanotettavan jätteen määrä on noin 2 000 tonnia vuodessa. Vastaanottoalueen pinta-ala on noin 1,1 ha ja se sijoittuu louhoksen lounaispuolelle. Tarkoitus olisi varastoida puhdasta purkupuuta, puuta, kantoja, rankoja ja hakkuutähteitä haketusta ja murskausta sekä jatkohyödyntämistä varten omasta toiminnasta ja yhteistyökumppaneilta. Lisäksi lyhytaikaisesti voidaan varastoida myös purua, kuorta ja valmista haketta. Koko puunkäsittelyalue rakennetaan kantavaksi liikennealueeksi, jolloin materiaalin käsittely ja kuljettaminen helpottuu. Alueen pinta rakennetaan aluksi 0-32 mm kalliomurskeesta jonka raekokojakauma on sellaine, että se saadaan tiiviiksi ja minimoidaan irtokiven osuus pinnassa jotta materiaalin käsittely ja murskaus voidaan suorittaa ongelmitta. Määrien mahdollisesti kasvaessa tarpeeksi pinta tullaan asfaltoimaan. Kuljetusta tai käsittelyä odottava puumateriaali kuivatetaan alueella ja alue pidetään siistinä ja järjestyksessa. Jäte lajitellaan ja käsitellaan siten, että niistä ei aiheudu roskaantumista, hajuhaittaa tai muutakaan ympäristön pilaantumisen vaaraa. Paloturvallisuuden vuoksi varastokasat läjitetään toisistaan erilleen eikä niitä pääsääntöisesti peitetä. Kaikki varastoalueelle tuotu raaka-aine haketetaan yhteistyökumppaneiden toimesta pääsääntöisesti seuraavan vuoden aikana varastoinnin alkamisesta ja toimitetaan voimalaitokslle puuenergiaksi. Alueelle ei rakenneta varsinaisia rakennuksia.
4. Kierrätysmetallin (metalliromun) vastaanotto ja välivarastointi
Hakemuksen mukaa hyödynnettävää metalliromua tulee purkukohteistamme. Tarkoitus on varastoida eri metalleja omasta toiminnasta ja yhteistyökumppaneilta ja viedä niitä täysinä autolasteina jatkojalostukseen. Varastoinnit suoritetaan jo betonista tehdyllä liikennealueella, sen kaakkoiskulmauksessa. Metallin varastointiin soveltuu hyvin nykyinen liikennealue. Romuajoneuvoja ei oteta vastaan. Alue pidetään järjestyksessä. Varastointialuetta suojaa maavalli tien ja alueen välissä.
Kierrätysmetalli vastaanotetaan betoni- ja tiilijätteen jo olemassa olevalle varastokentälle sen koilliskulmaan omalle merkitylle noin 400 m2:n alueelleen asfalttijätteen vastaanoton viereen, jossa myös välivarastointi tapahtuu. Kierrätysmetallia otetaan vastaan noin 400 tonnia vuodessa, joka on myös suurin kertavarastomäärä.
TOIMINTAYMPÄRISTÖN KUVAUS
Toiminta-alueen rakenteet
Hakemuksen mukainen alue on murskepinnoitettu. Aluetta tarvittaessa laajennetaan ja jätteen käsitellään murskeen päällä. Alueella ei ole öljynerotuskaivoja eikä muita pinnoitettuja alueita.
Toiminta-aika
Toimintaa on ympäri vuoden pääsääntöisesti arkisin klo 7-16 ja tarvittaessa klo 22 asti, mutta ei juhla- eikä arkipyhinä. Kuljetuksia voi olla myös viikonloppuisin ja yksittäisiä kuormia voi tulla pääsääntöisen toiminta-ajan ulkopuolella. Välivarastoitavien jätteiden varastokierto on enintään 3 vuotta.
Hakemuksen mukaan luvat haetaan toistaiseksi voimassa olevana. Varastoitavien jakeiden varastonkiertoajat ovat betonijätteellä kolme vuotta, puu- ja asfalttijätteellä kaksi vuotta ja metallilla yksi vuosi. Alueella tapahtuva toiminta on pääsääntöisesti arkisin klo 7-16 välisenä aikana, tarvittaessa klo 22 asti. Toimintaa ei ole juhlapyhinä.
Toimintojen kuljetuksia voi olla ympäri vuoden myös viikonloppuisin. Yksittäisiä kuormia voi tulla myös pääsääntöisen toiminta-ajan ulkopuolella.
Betoni-, tiili- ja asfalttijätteen käsittelytoiminta koostuu yleensä useasta lyhyemmästä jaksosta, joiden kesto vaihtelee 0,5-1,5 kuukauteen. Toiminnassa voi olla myös välivuosia. Toiminta-aika riippuu markkina- ja työtilanteesta, minkä vuoksi toiminta-aikoja ei voida etukäteen varmasti arvioida.
Puuperäisten aineiden käsittelytoiminta koostuu varastointi- ja käsittely. Lupaa haetaan toistaiseksi voimassa olevana ja 2 000 tn varastointimäärälle. Varastointia on markkinoiden mukaan ympäri vuoden. Toiminta-aika riippuu markkina- ja työtilanteesta, minkä vuoksi toiminta-aikoja tai -vuosia ei voida etukäteen varmasti arvioida.
Metalliromun käsittelytoiminta voi olla myös välivuosia.
Ympäristöasioiden hallintajärjestelmä
Hakemuksen mukaan Tapani Saari Oy kuuluu Vastuu Group Oy:n luotettavat kumppanit palveluun. Yrityksellä on lisäksi RALA ry:n hyväksymät pätevyystodistukset maa- ja purku-urakoinnin osalta sekä yritys on rekisteröitynyt ELY-keskuksen ylläpitämään jätehuoltorekisteriin.
Toiminnassa käytettävät raaka-aineet, polttoaineet ja muut tuotannossa käytettävät aineet, niiden käyttömäärät ja varastointi, tankkauspaikat sekä käytettävä energia ja veden käyttö
Alueen toiminnoissa käytetään maanrakennuskoneita, erilaisia murskaimia ja laitteita. Pääsääntöisesti polttoainehuolto järjestetään koneille pakettiautoissa kuljetettavilla säiliöille. Jos polttoainehuolto järjestetään erillisillä säiliöillä, ne säilytetään niille varatuilla alueille vain työn aikana koneiden ja laitteiden tarvetta vastaava määrä. Säiliöiden sijoituspaikka vaihtelee, sillä säiliöt ovat siirrettäviä ja ne ovat alueella vain silloin, kun alueella on toimintaa. Säiliöt ovat kaksivaippaisia tai niiden alle rakennetaan säiliön tilavuutta vastaava suoja-allas. Kunkin työvaiheen loputtua säiliöt viedään pois alueelta.
Liikenteen järjestäminen ja liikennemäärä
Kulku alueelle tapahtuu Vaikontieltä lähtevän Nuhanojan metsätietä pitkin. Raskasta liikennettä kulkee alueelle toimintojen tuotannon ja tarpeiden mukaan. Liikenne ei ole jatkuvaa, vaan autoja kulkee tarpeen mukaan. Voi olla myös kausia, jolloin alueella ei ole toimintaa eikä liikennettä. Keskimäärin kuorma-autoliikennettä on noin 2-5 autoa viikossa klo 7-22 välisenä aikana. Henkilöliikennettä on keskimäärin 5 autoa viikossa, kun alueen joku toiminta on meneillään.
Toiminta-alue on merkitty tulosuunnasta lähestyville varoituskyltein. Alueelle johtavia teitä ei ole päällystetty. Teiden pölyämistä torjutaan tarvittaessa kastelulla. Betonin vastaanottoalueen risteykseen on asennettu kiinteä portti estämään ulkopuolisten kulkua alueelle.
Arvio parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) sekä ympäristön kannalta parhaiden käytäntöjen soveltamisesta
Alueella käytettävien koneiden ja laitteiden tekniikka on asian-, ja tarkoituksenmukaista sekä pyritään käyttämään käyttökelpoisinta saatavilla olevaa tekniikkaa aina ko. toimintaan. Toiminnat suunnitellaan tapauskohtaisesti teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisimmilla tuotantomenetelmillä. Toiminnan suunnitteluun ja käyttötapoihin kiinnitetään erityistä huomiota, jotta minimoidaan ympäristön häiriintyminen. Ympäristönsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyvää kalustoa uusitaan määräysten ja asetusten sekä yrityksen oman toimintapolitiikan mukaisesti. Alueen syrjäisen sijainnin vuoksi meluun ja pölyyn ei toistaiseksi tarvitse kiinnittää erityistä huomiota
Jätehuoltorekisteri, jätteen siirtoasiakirjat, liikennelupa ja jätteen vastaanotto alueella
Hakemuksen mukaan toimintamme perustuu valtioneuvoston asetuksiin ja voimassa olevaan jätelakiin. Vaadimme itseltämme ja muilta jätteiden toimittajilta valtioneuvoston asetuksen 179/2012 mukaiset jätteensiirtoasiakirjat. Jätteensiirtoasiakirjat toimitetaan vastaanottajalle ennen jätteen toimittamista alueelle. Käytössämme on Zerowaste-jätteensiirtoasiakirjaohjelma.
Luvan hakija on hyväksytty ELY-keskuksen ylläpitämään jätehuoltorekisteriin 9.12.2013 (dnro: POPELY/399/07.00/2013). Päätöksen mukaan luvan hakija saa kuljettaa seuraavia jätteitä: asfalttijäte (17 03 02), betoni (17 01 01), laatat ja keramiikka (17 01 03), lasi (17 02 02), maa- ja kiviainekset (17 05 04), rakentamisessa ja purkamisessa syntyvät sekalaiset jätteet (17 09 04), sekalaiset metallit (17 04 07) ja tiilet (17 01 02). Luvan hakijalla on voimassa oleva liikennelupa nro TY-740896. Jätteiden tuojat ilmoittavat luvan hakijalle tuodessaan jätteitä käsittelyalueelle ja toimittavat joko sähköisenä tai paperisena siirtoasiakirjat, joista käy ilmi betoni- ja tiilijätteen määrät. Luvan hakija tekee vähintään viikoittain tarkistuskierroksia alueelle.
Koneet ja laitteet
Sijoitusmateriaali ja kierrätysasfaltin materiaalien käsittelyssä käytetään parhainta mahdollista saatavilla olevaa teknologiaa. Esimerkiksi murskauksia suoritetaan tällä hetkellä Krokodile Komplet vm. 2021 yhdistelmämurskain, joka on alansa tämän hetken kehittyneintä teknologiaa ja on suunniteltu juuri ko. materiaalien murskaukseen.
Puuperäisten aineiden käsittelyssä murskauksessa käytetään liikkuvia hakkureita ja murskaimia, joiden kokoonpano määräytyy mm. puun ominaisuuksien ja käytettävissä olevan kaluston mukaan. Puun käsittelyyn ja kuljetuksiin käytetään kaivinkoneita, pyöräkuormaajia ja kuorma-autoja. Valmis tuote tai varastoitu puu kuljetetaan alueelta kuorma-autoilla asiakkaille
Metalliromun käsittelyssä Materiaalien käsittelyyn ja kuljetuksiin käytetään kaivinkoneita, pyöräkuormaajia ja kuorma-autoja. Metalliromu toimitetaan edelleen asianmukaisen ympäristöluvan omaaville vastaanottajille täysissä kuorma-autoissa.
YMPÄRISTÖKUORMITUS JA TOIMINNAN VAIKUTUKSET YMPÄRISTÖÖN
Hakemuksen mukaan toiminnalla ei ole haitallista vaikutusta yleiseen viihtyisyyteen eikä ihmisten terveyteen. Toiminnalla ei myöskään katsota olevan olennaista vaikutusta luontoarvoihin eikä suoria vaikutuksia vesistöihin.
Arvio melusta ja tärinästä ja niiden vaikutuksesta ympäristöön
Merkittävintä melua tuottavat toiminnot ovat betonin ja puun murskaus sekä lastaus. Murskauslaitokset ovat siirrettäviä, joten niiden sijainti vaihtelee aina murskattavan syötteen sijainnin mukaan (kuitenkin lupa-alueella). Minkään toiminnan melutaso ei ylitä lähimpien asuinrakennusten piirissä päivällä klo 7-22 ekvivalenttitasoa (LAeq) 55dB(A). Koska etäisyys asutukseen on riittävä ja toiminta kausiluonteista, melua mitataan vasta, jos on aihetta epäillä melun raja-arvojen ylittyvän.
Arvio pölypäästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmaan
Pölyä syntyy materiaalien esikäsittelyssä, murskauksessa, murskeiden kuormauksessa ja liikenteessä. Pölyn määrään ja leviämiseen vaikuttavat useat tekijät, kuten raaka-aineen ominaisuudet, ilman suhteellinen kosteus ja tuuliolosuhteet. Käytännössä haitallinen pölyäminen rajoittuu työmaa-alueelle, ja pöly ei aiheuta haittaa
asutukselle tai ympäristölle. Pölyämistä ympäristöön estetään tarvittaessa kastelemalla teitä, läjiä tai murskaustapahtumaa. Metalliromun arvioidut päästön ovat vähäisiä.
Toiminnan arvioidut savukaasupäästöt ilmaan ovat seuraavissa taulukoissa:
Sijoitusmateriaali ja kierrätysasfaltti
Toiminnan arvioidut savukaasupäästöt (kg): max. /vuosi | max. /kok. määrä | ||
rikkidioksidi (SO2) | 0,06 | 0,3 | |
typpioksidit (NOx) | 77 | 385 | |
hiilidioksidi (CO2) | 9 310 | 46 550 | |
Puuperäisten aineet
Toiminnan arvioidut savukaasupäästöt: max. kg/vuosi | |
rikkidioksidi (SO2) | 0,7 |
typpioksidit (NOx) | 32 |
hiilidioksidi (CO2) | 2 160 |
Päästöt vesiin, pohjaveteen ja maaperään
Toiminta ei sijaitse vesistön vieressä eikä lähialueella ole pohjavesialueita. Lähin vesistö Pyhäjoki, sijaitsee 4 km:n ja lähin pohjavesialue, Vaikonkangas, yli 5 km:n etäisyydellä käsittely-alueesta. Toiminnasta ei normaalitilanteessa synny päästöjä maaperään. Vastaanotettavat materiaalit varastoidaan asian-mukaisesti niiden säilytykseen soveltuvalla tavalla. Hakijan mukaan toiminnasta ei aiheudu haitallisia vesistö- tai maaperävaikutuksia.
Sijoitusmateriaali ja kierrätysasfaltti toiminnasta ei katsota aiheutuvan haitallista vesistö- tai maaperävaikutusta. Alue muotoillaan koveran muotoiseksi, jolloin hulevedet johtuvat alueen laidoilta luonnollista reittiä eteenpäin. Tarvittaessa hulevesien johdatusta autetaan ojilla.
Puuperäisten aineiden pintavesien johdatus suunnitellaan alueen liikennealuerakentamisen yhteydessä, kun kallionpintojen korot ovat tiedossa. Alueesta tehdään kupera niin, että hulevedet johdetaan alueen sivuille, jotta ne kulkeutuvat lyhintä mahdollista reittiä luonnollisesti eteenpäin. Toiminnasta ei katsota aiheutuvan haitallista vesistö- tai maaperävaikutusta.
Metalliromun toiminnosta ei vaikutusta ympäristöön.
Jätteet
Toiminnasta syntyy vuosittain arviolta noin 90 kg sekajätettä ja 60 litraa jäteöljyä. Sekajäte toimitetaan Vestia OY:lle ja jäteöljy luvan hakijan toimipaikalle Oulaisten Revonkadulle, josta se toimitetaan Ekokem Oy:lle tai vastaavaan luvanvaraiseen jatkokäsittelyyn. Jäteöljyä ei varastoida sijoitusalueelle.
Arvio riskeistä ja toimet onnettomuuksien ja häiriöiden estämiseksi
Merkittävin ympäristöriski on poltto- tai voiteluaineiden vuoto maahan. Öljyvuodon estämiseksi laitteita huolletaan säännöllisesti ja korostetaan laitteiden oikeaa käyttöä. Koneiden huollot pyritään tekemään muualla kuin alueella. Joskus huoltoja on kuitenkin tehtävä, jolloin huollot suoritetaan erityistä varovaisuutta noudattaen. Polttoainehuolto järjestetään pääsääntöisesti pakettiautoissa kuljetettavilla kiinteillä polttoainesäiliöillä. Tarvittaessa käytetään kaksivaippaisia öljysäiliöitä, kunnostamalla ja huoltamalla laitteistoja säännöllisesti sekä tarkkailemalla toimintaa jatkuvasti pyritään öljyvuotoja ehkäisemään suunnitelmallisesti ennakolta. Tulipalovaara ehkäistään laitteiden huolellisella kunnossapidolla. Toiminnan ympäristövaikutuksia ja riskejä estetään ja rajoitetaan suunnittelulla, toimintatavoilla ja tekniikalla. Toiminnassa huomioitavia asioita ovat mm. varastokasojen ja laitosten sijoittelu, polttoaineiden varastopaikkojen sijoittelu, ympäristövaikutusten seuranta ja alueen nopea jälkihoito. Asiattomien pääsy alueelle on kielletty ja ottoalue on merkitty tulosuunnasta lähestyville varoituskyltein.
Poikkeustilanteessa laitokset pysäytetään ja vika tai häiriö korjataan. Onnettomuuksista tehdään välittömästi ilmoitus Oulaisten kaupungin pelastus- ja ympäristöviranomaisille, Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskukselle ja ryhdytään asianmukaisiin toimenpiteisiin.
TARKKAILU
Hakemuksen mukaan toiminnoista pidetään jatkuvasti työmaa-päiväkirjaa, johon kirjataan toimintoihin liittyvät asiat. Hakemuksen mukaan toiminta ei edellytä päästö- eikä vaikutustarkkailua.
JÄLKIHOITO JA MAISEMOINTI
Hakemuksen mukaan alue pidetään siistinä koko lupa-ajan. Hyötykäyttöalueen luiskat verhoillaan toiminnan aikana tai viimeistään sen päätyttyä kaivu-/ leikkausmailla. Alueen tasaiset pinnat verhoillaan jo toiminnan aikana. Erityistä muuta jälkihoitoa tai maisemointia ei toiminnasta synny.
HAKEMUKSEN KÄSITTELY
Vireilletulo ja tiedottaminen
Hakemus on saapunut Oulaisten kaupungin ympäristötarkastajalle 18.12.2024 ja sitä on täydennetty 7.1.2025, 25.2.2025 ja 26.2.2025. Hakemuksen vireilläolosta on kuulutettu ja se on pidetty julkisesti nähtävänä Oulaisten kaupungin virallisella ilmoitustaululla 15.1. - 24.2.2025. Hakemuksen vireilläolosta on ilmoitettu Oulaisten kaupungin Internet-sivuilla ja hakemuksesta on lisäksi ilmoitettu kaupungin virallisessa ilmoituslehdessä Seutumajakka 15.1.2025. Naapurikiinteistöjen omistajille ja haltijoille on lähetetty 15.1.2025 kirjallisesti tieto lupahakemuksen nähtävillä olosta.
Lausunnot
Hakemuksesta pyydettiin lausunto ympäristöterveys Helmestä, Elenia Oy:ltä sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ilmoitti 24.2.2025 saapuneella sähköpostilla, että se ei anna asiassa lausuntoa. Ympäristöterveydenhuolto ilmoitti 24.2.2025 saapuneella sähköpostilla, että sillä ei ole lausuttavaa hakemuksesta. Elenia Oy:ltä ei tullut mitään.
Muistutuksen ja mielipiteet
Muistutuksia tai mielipiteitä ei tullut hakemuksen johdosta.
Hakijan kuuleminen
Hakijaa ei ollut tarpeen kuulla lausunnoista tai muistutuksista.
Tarkastukset
Alueelle ei tehty tarkastusta lupa hakemuksen aikana.
ASIAN RATKAISU JA LUPAMÄÄRÄYKSET
Yleiset määräykset
1. Jätteidenkäsittely tulee järjestää Näkötornin kallio -kiinteistöllä (563-402-11-208), 18.12.2024 päivätyn hakemuksen mukaisesti, ellei tässä luvassa muuta määrätä. Jätteenkäsittelyalue tulee päällystää murskeella.
2. Laitosalueelle on pääsy asiattomilta estettävä lukollisilla porteilla niin, että moottoriajoneuvolla ei ole mahdollista kulkea alueelle luvattomasti. Nuhanojan metsätien kohdalle, jossa käsittelyalueita on tien molemmilla puolilla, tulee porttien jatkoksi rakentaa aidat riittävän pitkälle matkalle estämään luvaton kulku alueille niillä kohdin, joilta on avoin pääsy käsittelyalueille. Portit ja aidat on pidettävä kunnossa.
3. Alueen maa- ja tierakentamisessa voidaan käyttää betoni- ja tiilijätettä, joka täyttää Valtioneuvoston asetuksessa eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa VNa 843/2017 ja liitteiden mukaisesti betoni- ja tiilimurskeelta edellytetyt vaatimukset. Varasto- ja käsittelyalueiden ja tien rakentamiset tulee toteuttaa hakemuksen mukaisesti ja lopulliset kirjalliset suunnitelmat alueiden rakenteista tulee esittää valvontaviranomaiselle vähintään yksi kuukausi ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Muun jätteen kuin betoni- ja tiilijätteen käyttäminen maa- ja tierakentamisessa ei ole sallittua.
4. Hakemuksen mukaista jätteen käsittelytoimintaa, kuten murskausta, haketusta, loppusijoittamista, saa tehdä maanantaista lauantaihin klo 7-22, ei kuitenkaan arkipyhinä tai aattoina. Kuormaamista ja kuljetusta saa harjoittaa maanantaista lauantaihin klo 7-22. Jos toiminta edellyttää poikkeamista säännöllisistä toiminta-ajoista, on siitä ilmoitettava etukäteen Oulaisten kaupungin ympäristösihteerille.
5. Alueen toiminta kokonaisuudessaan mukaan lukien kuljetukset tulee järjestää siten että siitä ei aiheudu maaperän, pintavesien tai pohjaveden pilaantumisvaaraa, terveyshaittaa epäsiisteyttä, haju-, melu- tai pölyhaittaa, roskaantumista eikä muutakaan haittaa ympäristölle. Alue on pidettävä hyvässä järjestyksessä ja sen yleisestä siisteydestä on huolehdittava jatkuvasti.
6. Toiminta tulee järjestää siten, että se aiheuttaa mahdollisimman vähän melua ja tärinää ympäristöön. Mikäli ilmenee, että toiminnasta aiheutuu kohtuutonta meluhaittaa tai muutoin on syytä olettaa, että valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädetyt ulkomelun ohjearvot ylittyvät häiriintyvissä kohteissa, niin valvontaviranomainen voi velvoittaa luvan haltijan selvittämään melutilanteen ja poistamaan meluhaitan.
7. Toiminnasta ei saa aiheutua pölyhaittaa alueen ulkopuolelle. Pölyämistä tulee ensisijaisesti ehkäistä rakenteellisin keinoin ja huolehtia rakenteiden ja laitteistojen huollosta ja kunnossapidosta siten, että ne eivät käytön aikana vioitu tai muutu siten, että toiminnasta aiheutuvien ympäristö- ja terveyshaittojen riski lisääntyy. Pölyämistä tulee torjua tarvittaessa kastelemalla kulkuväyliä vedellä. Mikäli pölyämisestä aiheutuu haittoja lähiasutukselle, tulee luvan saajan selvittää pölypäästöt ja ryhtyä välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin pölyämisen haittojen poistamiseksi.
8. Voimajohdon johtoaukealla +/- 13 m voimajohdon keskilinjasta ylijäämämaan ja vastaanotettavien jätteiden käsittely ja kaikenlainen varastointi on kielletty. Toiminnassa tulee ottaa huomioon voimajohtoaluetta koskevat ohjeet ja varoetäisyydet.
9. Toiminnassa tulee ottaa huomioon pelastuslaitoksen yleiset paloturvallisuutta koskevat varoetäisyydet sekä pelastussuunnitelman päivittämistä, kemikaalien ilmoitusvelvollisuutta ja lukittavien porttien asentamista koskevat asiat.
Jätteiden vastaanotto, varastointi ja käsittely
10. Jätteiden käsittelyalueella saa ottaa vastaan ja käsitellä jätteitä yhteensä enintään 10 900 tonnia vuodessa ja välivarastoida kerrallaan enintään 19 400 tonnia eri jätejakeita yhteensä seuraavasti:
Jätelaji | Jätenimike | Määrä enintään, t/vuosi | Kokonaisvarastointimäärä, t |
purkubetoni ja -tiili (sijoitusmateriaali) | 17 01 01 ja 17 01 02 | 8000 | 16 000 |
kierrätysasfaltti | 17 03 02 | 500 | 1 000 |
Puuperäiset jätteet | 17 02 01 | 2 000 | 2 000 |
kierrätysmetalli | 17 04 07 | 400 | 400 |
yhteensä |
| 10 900 | 19 400 |
Muiden jätteiden vastaanottaminen käsittelyalueella ei ole sallittua. Jätebetonin kokonaismäärä vastaanotolle on 47 000 tonnia ja pidettävä kirjaa jätteiden määrästä.
11. Mikäli määräyksissä 10 asetetut vastaanotto-, varastointi- tai käsittelyrajat ovat vaarassa ylittyä tai ylittyvät, on toiminnan-harjoittajan oltava viipymättä yhteydessä kunnan ympäristönsuojelu-viranomaiseen ja esitettävä kirjallinen selvitys arvioidusta ylityksestä.
12. Vastaanotettava rakennus- ja purkujäte ei saa sisältää PCB-yhdisteitä sisältäviä saumausmassoja, asbestia, lyijyä tai kyllästettyä puuta taikka muuta haitallisilla aineilla pilaantunutta materiaalia.
13. Vastaanotettavan betoni- ja tiilijätteen laatua tulee seurata jatkuvasti ja joukossa ei saa olla havaittavissa määrin muuta rakennusjätettä, kuten mineraalivillaa, bitumia, lastulevyä, kipsilevyä tai styroksia. Valtioneuvoston asetuksesta poiketen, suurimmaksi sallituksiksi palakooksi 150 mm sallitaan betoni- ja tiilijäte hakemuksen mukaisesti. Maarakentamisessa hyödynnettäväksi tarkoitetun betoni- ja tiilimurskeen laadun tulee täyttää valtioneuvoston asetuksen 843/2017 liiteiden mukaiset haitallisten aineiden pitoisuuden ja liukoisuuden raja-arvot ja tarvittaessa luvan haltijan on esitettävä valvontaviranomaiselle asetuksen 843/2017 liitteiden mukainen tai muu vastaavan tasoinen selvitys betoni- ja tiilijätteen laadusta. Maarakentamisessa tulee noudattaa hakemuksessa esitettyjä jätettä sisältävien rakenteiden kerrospaksuuksia.
Puuhaketta voidaan valmistaa puusta, joka ei sisällä puunsuoja-käsittelyn tai pinnoituksen seurauksena halogenoituja orgaanisia yhdisteitä tai raskasmetalleja. Puuhaketta saa toimittaa vain polttolaitoksiin, joilla on kyseisen jakeen polttoon tarvittava lupa.
Vastaanotettava kierrätysmetalli ei saa sisältää romuautoja eikä sähkö- ja elektroniikkalaiteromua (SER). Akkuja tai muita vaarallisia jätteitä ei saa ottaa alueella vastaan.
Käsittelyalueella ei saa ottaa vastaan pilaantuneiden maiden kunnostuskohteista peräisin olevaa asfalttijätettä.
14. Käsittelyasemalle ei saa ottaa vastaan jätettä, jota ei ole tällä päätöksellä määritelty asemalla vastaanotettavaksi. Mikäli alueelle tuodaan jätettä, jonka vastaanottoa ei ole hyväksytty tässä ympäristöluvassa, on jäte toimitettava viipymättä sellaiseen käsittelypaikkaan, jonka ympäristöluvassa vastaavan jätteen vastaanotto on hyväksytty tai palautettava jäte sen haltijalle. Hyötykäyttöön kelpaamaton jäte on toimitettava jätehuoltoviranomaisen osoittamaan paikkaan.
15. Purkubetonin ja -tiilen, kierrätysasfaltin, puujätteen tai kierrätys-metallin mukana alueelle mahdollisesti kulkeutuvat jätteet tulee toimittaa asianmukaisen luvan omaaviin vastaanotto- ja käsittely-paikkoihin. Jätettä ei saa polttaa eikä haudata maahan. Mikäli betoni- ja tiilimursketta ei voida käyttää alueella hakemuksen mukaisten varastokenttien ja tien maanrakennusaineena, tulee se toimittaa vastaanottajalle, jolla on asianmukainen lupa ottaa kyseistä jätettä vastaan. Vaaralliset jätteet (ongelmajätteet) tulee toimittaa toimijoille, joilla on lupa tällaisten jätteiden vastaanottoon. Toiminnassa on otettava huomioon Oulaisten kaupungissa voimassa olevat jätehuoltomääräykset.
16. Jätteiden lajittelu, käsittely ja varastointi tulee järjestää niin, että jätteet voidaan käyttää uudelleen, kierrättää tai muuten hyödyntää. Eri jätejakeita ei saa sekoittaa keskenään. Alueelle toimitettuja varastoitavien jakeiden varastonkiertoajat ovat betonijätteellä kolme vuotta, puu- ja asfalttijätteellä kaksi vuotta ja metallilla yksi vuosi ennen niiden toimittamista hyödynnettäväksi tai esikäsiteltäväksi. Hyödynnettäväksi tai loppusijoitettavaksi toimitettavan jätemateriaalin saa luovuttaa vain asianmukaiseen käsittelyyn tai kuljetukseen, joka on hyväksytty ympäristönsuojelu- ja jätelain edellyttämällä tavalla.
17. Jätteenkuljetusten suorittajien tulee olla hyväksytty ELY-keskuksen ylläpitämään jätehuoltorekisteriin.
Haittojen ehkäisy
18. Polttoaineet tulee varastoida siten, että niistä ei aiheudu haittaa tai vaaraa terveydelle eikä ympäristölle eikä pilaantumisvaaraa maaperälle, pinta- tai pohjavedelle. Polttoainesäiliöiden tulee olla rakenteeltaan tiiviitä sekä kestettävä mekaanista ja kemiallista rasitusta. Säiliöiden alustan ja tankkauspaikan alustan on oltava tiiviitä. Siirreltävien polttoainesäiliöiden tulee olla kaksoisvaipallisia tai kiinteästi valuma-altaallisia. Säiliöiden tulee olla suljettuja ja ne on varustettava ylitäytönestimillä ja laponestolaitteilla. Tankkauslaitteistot on varustettava lukittavilla sulkuventtiileillä. Tankkauspaikan lähellä tulee olla imeytysainetta polttoainevuotojen varalta. Alueella ei saa tarpeettomasti säilyttää koneita, polttoaineita tai öljyjä ja koneiden huoltotoimenpiteet tulee tehdä pääsääntöisesti muualla kuin käsittelyalueella.
Maaperän mahdollinen pilaantuneisuus tulee huomioida aina, kun kiinteistön alueella tehdään kaivu- tai rakennustöitä. Mikäli kaivutöiden yhteydessä havaitaan haitta-ainepitoisia maa-aineksia (esim. hajun tai värimuutosten perusteella), tulee olla viipymättä yhteydessä Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiseen tai Pohjois-pohjanmaan ELY-keskukseen tarkempien ohjeiden saamiseksi haitta-ainepitoisten maa-ainesten käsittelyä varten. Jos kaivutöiden seurauksena alueelta poistetaan maa-aineksia, tulee niiden mahdollinen pilaantuneisuus selvittää, jotta ne voidaan toimittaa asianmukaiseen vastaanottopaikkaan.
19. Toiminta-alueen hulevedet tulee johtaa siten, että niistä ei aiheudu vettymistä, liettymistä eikä kiintoaineen, öljyjen tai roskien haitallista leviämistä. Maastoon johdettavista vesistä ei saa aiheutua maaperän, pinta- ja/tai pohjaveden pilaantumista tai muuta ympäristöhaittaa.
Mikäli ympäristöön kulkeutuvan veden laadussa havaitaan raja-arvoja ylittäviä pitoisuuksia, tulee vesien käsittelyä tehostaa. Suunnitelma vesienkäsittelyn tehostamiseksi tulee toimittaa valvontaviranomaisen hyväksyttäväksi hyvissä ajoin ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Veden poisjohtamisella ei saa aiheuttaa toiselle kuuluvalla alueella vahingollista vettymistä tai muuta vahinkoa. Ojan tekemisestä toisen maalle tai veden johtamisesta toisen maalla olevaan ojaan tulee etukäteen sopia maanomistajan kanssa. Mikäli sopimukseen ei päästä, tulee asia siirtää kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen ratkaistavaksi.
Vastuuhenkilö
20. Laitokselle on nimettävä vastuuhenkilö toiminnan asianmukaista hoitoa, käyttöä, käytöstä poistamista ja niihin liittyvää toiminnan seurantaa ja tarkkailua varten. Vastuuhenkilön on oltava toiminnanharjoittajan palveluksessa ja hänellä on oltava tehtävien hoitamiseksi riittävä ammattitaito. Vastuuhenkilön nimi ja yhteystiedot on toimitettava valvontaviranomaiselle.
Häiriö- ja poikkeukselliset tilanteet
21. Vahinko- ja onnettomuustilanteista, joista on aiheutunut tai voi aiheutua vaaraa tai haittaa ympäristölle, tulee välittömästi ilmoittaa pelastuslaitokselle sekä ympäristöluvan valvontaviranomaiselle. Vahinko- ja onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen.
Paras käyttökelpoinen tekniikka
22. Toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä toimialansa parhaan käytettävissä olevan tekniikan kehittymistä. Uutta käyttökelpoista tekniikkaa on otettava soveltuvin osin käyttöön, mikäli se vähentää ympäristön pilaantumisen vaaraa ja on kohtuullisin kustannuksin toteutettavissa hakemuksen mukaisessa toiminnassa.
Raportointimääräykset
23. Toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa alueen toiminnasta. Kirjanpito (vuosiyhteenveto) tulee toimittaa vuosittain valvontaviranomaiselle helmikuun loppuun mennessä. Tiedot tulee toimittaa ensisijaisesti ympäristönsuojelun valvonnan sähköisen asiointijärjestelmän (YLVA) kautta. Raportista tulee ilmetä seuraavat tiedot:
-jätteen käsittelyalueelle vastaanotettujen, käsiteltyjen jätteiden, alkuperä ja käsittelytapa
-vuoden vaihteessa varastossa olevien jätteiden määrät jätejakeittain
-edelleen muualle käsittelyyn tai hyödynnettäväksi toimitetut jätejakeet, niiden määrä, laatu ja toimituspaikka
-käsittelylaitoksen toiminnassa syntyneiden jätteiden lajit, määrät ja toimituspaikat
-käsittelylaitoksen maarakentamisessa hyödynnetyn betoni- ja tiilimurskeen määrä ja sijoituspaikat käsittelyalueella
-tiedot käsittelylaitoksen toiminnassa havaituista häiriötilanteista, vaara ja poikkeuksellisista tilanteista mukaan lukien korjaavat toimet
-vuoden aikana toteutetut muutokset
Jätehuolto
24. Alueen jätehuolto on järjestettävä siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista, maaperän pilaantumista eikä haittaa terveydelle eikä ympäristölle. Hyödyntämiskelpoiset jätteet on kerättävä erilleen muista jätteistä ja toimitettava hyötykäyttöön. Vaaralliset jätteet on kerättävä talteen ja pidettävä toistaan erillään sekä varastoitava katetussa tai muutoin vesitiiviissä tilassa nesteitä läpäisemättömällä alustalla ja ne on toimitettava asianmukaiseen käsittelyyn vähintään kerran vuodessa. Vaarallista jätettä luovutettaessa on jätteiden siirrosta laadittava siirtoasiakirja, josta ilmenee valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021) mukaiset tiedot vaarallisista jätteistä.
Toiminnan muuttaminen ja lopettaminen
25. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta, pitkäaikaisesta keskeytyksestä, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on viipymättä ilmoitettava valvontaviranomaiselle.
26. Toiminnan päätyttyä jätteen käsittelyalueet tulee saattaa sellaiseen kuntoon, että ne toiminnan päättymisenkään jälkeen eivät aiheuta ympäristö- tai terveyshaittaa tai muuta merkittävää maaperän, pohjaveden tai ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Alueelle ei saa jäädä varastokasoja, purkubetoni- ja tiilikasoja, jätteitä eikä tarpeettomia rakenteita. Jos toiminta alueella kokonaan päättyy, luvan haltijan on laadittava suunnitelma toiminnan lopettamiseen liittyvistä toimista, kuten maaperän puhtaudesta ja varastossa olevien jätteiden toimittamisesta käsittelyyn tai hyödynnettäväksi yms. Suunnitelma on toimitettava valvontaviranomaiselle hyväksyttäväksi hyvissä ajoin. Alueella on pidettävä lopputarkastus. Ympäristölupa ja sen velvoitteet lakkaavat olemasta voimassa, kun lopputarkastuksessa velvoitteet on todettu hoidetuiksi.
Vakuus
27. Tapani Saari Oy:n on asetettava 12 000 euron vakuus Oulaisten kaupungin valvonta- ja lupalautakunnalle jätteen hyödyntämis- ja käsittelytoiminnan asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi. Vakuudeksi hyväksytään joko omavelkainen takaus, jonka edunsaaja on Oulaisten kaupungin valvonta- ja lupalautakunta, takausvakuutus tai pankkitalletus. Pankkitalletuksesta tulee toimittaa valvontalautakunnalle talletustodistus kuittaamattomuussitoumuksella valvontalautakunnan hyväksi. Vakuuden tulee olla voimassa toistaiseksi. Vakuus on toimitettava yhden (1) kuukauden kuluessa päätöksen saatua lainvoiman, ennen luvan mukaisen toiminnan aloittamista. Lupaviranomainen voi tarvittaessa tarkistaa vakuuden määrää.
Lupaharkinnan perusteet
Kun toimintaa harjoitetaan tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja noudatetaan annettuja määräyksiä, toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka ovat luonnonsuojelulaissa ja sen nojalla säädetty.
Luvan myöntämisen edellytykset
Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta naapureille (YSL 49 §). Toiminta ei sijoitu asemakaavan tai muiden sijoitusmääräysten vastaisesti ja toiminnanharjoittajalla voidaan katsoa olevan riittävä asiantuntemus.
PERUSTELUT
Ympäristösihteerin käsityksen mukaan harjoitettaessa lupahakemuksessa tarkoitettua toimintaa tässä päätöksessä esitetyllä tavalla ja lupamääräyksiä noudattaen toiminta täyttää ympäristönsuojelulainsäädännön, jätelainsäädännön ja eräistä naapuruussuhteista annetun lain vaatimukset. Ennalta arvioiden toiminta ei aiheuta luvan myöntämisen esteenä olevaa ympäristönsuojelulain 42 §:n tarkoittamaa terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maan tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huononemista tai kohtuutonta rasitusta naapurikiinteistöissä. Alueen vaikutusalueella ei ole luokiteltuja pohjavesialueita, suojelualueita eikä vesistöjä ja lähin asuinrakennus sijaitsee noin 700 metrin etäisyydellä. Toimintaa ei ole sijoitettu kaavoitusten vastaisesti. Luvan hakijalla on toiminnan edellyttämä asiantuntemus ja edellytykset hankkia tarvittaessa lisäasiantuntemusta toimintansa tueksi. Lupamääräysten tavoitteena on ehkäistä haitalliset ympäristövaikutukset ennakolta tai rajoittaa ne mahdollisimman vähäisiksi.
Lupamääräysten perustelut, lupamääräys suluissa
Lupamääräyksellä varmistetaan käsittelyalueen toimintojen sijoittuminen hakemuksessa esitettyihin paikkoihin ja toiminnan järjestäminen ilmoitetun suunnitelmakartan mukaisesti. - Asiaton pääsy käsittelyalueelle on estettävä rakenteellisin keinoin, kuten lukittavilla porteilla ja aitauksella. Porttien lukitseminen muina kuin toiminta-aikoina estää alueen luvattoman käytön ja vähentää ilkivaltaa. Betoni- ja tiilijätteen hyödyntäminen valtioneuvoston asetuksen 843/2017 mukaisesti on mahdollista varasto- ja käsittelyalueilla ja tierakenteessa. Alueiden rakennesuunnitelmien esittämisellä valvontaviranomaiselle voidaan varmistua asetuksen edellyttämien velvoitteiden täyttymisestä. (1-3)
Toiminta-aika on määrätty hakemuksen mukaiseksi, koska lähialueella ei ole asutusta tai häiriintyviä kohteita, joiden vuoksi toiminta-aikoja olisi syytä rajoittaa. (4)
Määräyksellä ohjataan ympäristönsuojelulain yleisiin periaatteisiin ja velvollisuuksiin terveydellisen haitan ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. (5)
Louhintatoiminnan ja murskauksen merkittävimmät haitat kohdistuvat yleisesti meluhaittoihin. Melutason rajoittaminen valtioneuvoston päätöksen melutason ohjearvoista mukaiselle tasolle ehkäisee toiminnasta aiheutuvaa meluhaittaa naapurustolle. Ympäristönsuojelulain periaatteena on haitallisten ympäristövaikutusten ehkäiseminen ennakolta käyttäen parasta käyttökelpoista tekniikkaa. (6)
Lupamääräyksellä toiminnanharjoittajalta edellytetään pölyhaittojen tehokasta torjumista jo ennakolta ja parhaan mahdollisen tekniikan käyttöä laitteistoissa ja toimintatavoissa, mikä on ympäristönsuojelulain periaate haitallisten ympäristövaikutusten ehkäisemisessä. Mikäli rakenteelliset ja tekniset keinot eivät riitä pölyn leviämisen estämisessä, on syytä turvautua ainesten, teiden ja kulkuväylien kasteluun. (7)
Toiminta voimajohtoalueella on perusteltua kieltää turvallisuussyistä sekä voimajohdon huollettavuuden varmistamiseksi. (8)
Toiminnassa tulee noudattaa pelastuslaitoksen antamia paloturvallisuus- ja pelastustoimintaan liittyviä määräyksiä. (9)
Ympäristönsuojelulain 45 §:n perusteella jätteiden vastaanotto voidaan rajoittaa vain tietynlaisen jätteen vastaanottoon ja käsittelyyn. Päätöksessä on hyväksytty vastaanotettavien jätteiden lajit ja määrät hakemuksen mukaisina edellyttäen, että jätekohtaiset kertavarastointimäärät eivät ylity. Vastaanotettaville, käsiteltäville ja varastoitaville jätteille on annettu enimmäisjätemäärät ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja vakuuden riittävyyden varmistamiseksi. (10-11)
Määräyksessä on kielletty vastaanottamasta haitallisia aineita sisältäviä hyötykäyttöön kelpaamattomia rakennus- ja purkujätteitä, jotta voidaan varmistua jätteiden ympäristökelpoisuudesta. - Betoni- ja tiilijätteen hyötykäyttökelpoisuus käsittelyalueen maarakentamisessa voidaan varmistaa samalla tavalla kuin mitä laadunvalvonnasta edellytetään valtioneuvoston asetuksessa 843/2017. Energiantuotantoon tarkoitettua puuhaketta ei saa valmistaa puutavarasta, joka voi sisältää halogenoituja orgaanisia yhdisteitä tai raskasmetalleja, jotta murske täyttää puhtaan puun poltolle asetetut vaatimukset. Tämän vuoksi on kielletty vastaanottamasta kyllästettyä puuta. Romuautojen ja vaarallisten jätteiden vastaanotto kierrätysmetallin mukana on kielletty, jotta maaperään ei tule ympäristölle haitallisia valumia ja päästöjä ja koska lupahakemukseen ei sisältynyt näiden jätteiden vastaanotto. (12)
Määräys on annettu asianmukaisen jätehuollon ja jätelain ja sen nojalla annettujen säädösten noudattamiseksi sekä jätteiden haitallisuuden vähentämiseksi. Jätteet tulee pitää erillään jätehuollon kaikissa vaiheissa. Jätteiden ja vaarallisten jätteiden toimittaminen asianmukaiseen vastaanottoon ja käsittelyyn on omiaan vähentämään niistä aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja ja -riskejä. Jätelailla määrätään mm. yleisistä huolehtimisvelvoitteista. Lisäksi määräyksellä ehkäistään maiseman rumentumista, epäsiisteyttä ja ympäristön roskaantumista. (13)
Jätelain 8 §:n mukaan kaikessa toiminnassa on mahdollisuuksien mukaan noudatettava etusijajärjestystä, jonka mukaan ensisijaisesti on vähennettävä syntyvän jätteen määrää ja haitallisuutta. Jos jätettä kuitenkin syntyy, jätteen haltijan on ensisijaisesti valmisteltava jäte uudelleenkäyttöä varten tai toissijaisesti kierrätettävä se. Jos kierrätys ei ole mahdollista, jäte on hyödynnettävä muulla tavoin, mukaan lukien hyödyntäminen energiana. Mikäli hyödyntäminen ei ole mahdollista, jäte on loppukäsiteltävä. Ylisuurten varastojen estämiseksi ja varastointiaikojen rajoittamiseksi on annettu lupamääräys jätteiden säännöllisestä poiskuljettamisesta. Jätteen saa luovuttaa vain asianmukaisen ympäristöluvan omaavalle vastaanottajalle tai ELY-keskuksen ylläpitämään jätehuoltorekisteriin hyväksytylle kuljettajalle. (14-16)
Asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi jätteen kuljetuksissa tulee käyttää jätteen ammattimaisia kuljettajia, jotka on hyväksytty jätelain 96 §:n mukaisesti ELY-keskuksen jätehuoltorekisteriin. (17)
Määräysten tarkoituksena on ohjata toimintaa niin, että maaperän, vesistöjen ja pohjaveden pilaantuminen ehkäistään ja polttoaineiden varastointi toteutetaan niin, että siitä ei aiheudu maaperän, vesistöjen ja pohjaveden saastumisriskiä. (18-19)
Hyödyntämispaikan vastaavan hoitajan nimeäminen perustuu jätelainsäädännön vaatimukseen (141 §). Valvonnallisista syistä vastuuhenkilön on oltava valvontaviranomaisten tiedossa. (20)
Vahinko- ja onnettomuustilanteista tiedottaminen on tarpeen valvonnan toteuttamiseksi ja häiriötilanteista mahdollisesti aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Häiriötilanteisiin ja muihin poikkeuksellisiin tilanteisiin on tarpeen varautua ennalta, mahdollisten ennakoimattomien päästöjen hallitsemiseksi ja ympäristökuormituksen minimoimiseksi. Onnettomuus- ja poikkeavien tilanteiden kirjaaminen ja raportointi sekä niiden syiden selvittäminen parantavat varautumista vastaaviin tilanteisiin. (21)
Ympäristösuojelulain mukaan ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavassa toiminnassa on periaatteena, että haitalliset ympäristövaikutukset ehkäistään ennakolta ja käytetään parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Lisäksi toiminnanharjoittajan on oltava riittävästi selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä ja haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista. Luvan voimassaoloaikana tekniikka voi kehittyä ja luvanhaltija on velvollinen ottamaan lupamääräyksistä huolimatta käyttöön parasta käyttökelpoista tekniikkaa. (22)
Toiminnan kirjanpitoa ja raportointia koskeva lupamääräys on annettu toiminnan valvonnan järjestämiseksi. Toiminnasta saamiensa tietojen perusteella valvontaviranomainen voi seurata luvassa annettujen lupamääräysten noudattamista. (23)
Jätteet on kerättävä ja pidettävä toisistaan erillään jätehuollon kaikissa vaiheissa siinä laajuudessaan, kuin se terveydelle tai ympäristölle aiheutuvan vaaran tai haitan ehkäisemiseksi tai jätehuollon asianmukaisen järjestämisen kannalta on tarpeellista ja taloudellisesti mahdollista. Määräys perustuu jätelakiin ja valtioneuvoston asetukseen jätteistä. (24)
Ympäristöluvan haltijan on ympäristönsuojelulain mukaan viipymättä ilmoitettava valvontaviranomaiselle toiminnan pysyvästä tai pitkäaikaisesta keskeyttämisestä sekä toiminnan valvonnan kannalta olennaisista muutoksista. Ympäristöluvassa on annettava ympäristönsuojelulain mukaan tarpeelliset määräykset toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista. Määräys on annettu varmistamaan, että alue saatetaan toiminnan päätyttyä sellaiseen kuntoon, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa terveydelle eikä ympäristölle. Alueen käytöstä luopuminen, viimeistelytyöt ja seuranta voidaan toteuttaa hallitusti vain erillisen suunnitelman perusteella. Puhdistustoimien jälkeen tehtävällä tarkastuksella varmistetaan, että alue on riittävästi puhdistettu, jotta siitä ei aiheudu myöhemmin haittaa tai vaaraa ympäristölle. (25-26)
Ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaan jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden määrän on vastattava niitä kustannuksia, joita jätteiden toimittaminen asianmukaiseen käsittelyyn aiheuttaa. (27)
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 16-17, 20, 48-49, 52, 58-59, 81, 169,172 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2-4, 6, 11-16 §
Jätelaki (646/2011) 29, 72-73, 118-120 §
Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)
Jätelaki (646/2011) 2, 5, 6, 8, 12-17, 24, 29, 72, 91, 94-96, 118-120, 121, 122 ja 141 §
Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §
Valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021) 33 §
Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakennuksessa, ns. MARA-asetus (843/2017)
Oulaisten kaupungin jätehuoltomääräykset (Jokilaaksojen jätelautakunta 21.6.2022 §3)
Oulaisten kaupungin ympäristönsuojelun viranomaispalveluista perittävien maksujen taksa Oulaisten valvonta- ja lupalautakunnan (31.1.2023 § 4)
PÄÄTÖKSEN VOIMASSAOLO
Ympäristölupa purkubetonin ja -tiilen, kierrätysasfaltin, puuperäisten jätteiden ja kierrätysmetallin vastaanoton, käsittelyn, osittaisen loppusijoittamisen ja välivarastoinnin osalta on voimassa toistaiseksi. Toiminnan olennaiseen laajentamiseen tai muuttamiseen on ympäristönsuojelulain 28 §:n mukaan oltava lupa.
Jos asetuksella annetaan tämän luvan määräyksiä ankarampia tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.
PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN JA SIITÄ TIEDOTTAMINEN
Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksestä tiedotetaan ympäristönsuojelulain 85 §:n mukaisesti. Tieto päätöksestä julkaistaan Oulaisten kaupungin virallisella ilmoitustaululla.
Päätös:
Tapani Saari Oy
Päätös tiedoksi:
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus,
Oulaisten kaupungin valvonta- ja lupalautakunta
Ympäristöpalvelut Helmi
Ilmoitus päätöksestä:
Hakemuksesta tiedon saaneet.
PÄÄTÖKSEN YLEINEN TÄYTÄNTÖÖNPANOKELPOISUUS
Päätös saadaan panna täytäntöön sen saatua lainvoiman.
PÄÄTÖKSESTÄ PERITTÄVÄ MAKSU
Tästä päätöksestä perittävä maksu on 1 800 €. Maksu on Oulaisten valvonta- ja lupalautakunnan 31.1.2023 § 4 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukainen ja se määräytyy taksapäätöksen maksutaulukon kohdan mukaan.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen haetaan muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta valittamalla. Valitusoikeus tähän päätökseen on: - sillä, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea - rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät - toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät, -elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella -muulla asiassa yleistä etua valvovat viranomaisella. Valitusosoitus on liitteenä.
Esittelijä Ympäristötarkastaja Sonja Hautala
Päätösehdotus Valvonta- ja lupalautakunta hyväksyy ympäristötarkastajan valmisteleman Tapani Saari Oy:n ympäristölupapäätöksen koskien purkubetonin ja -tiilen, kierrätysasfaltin, puuperäisten jätteiden ja kierrätysmetallin vastaanottoa, käsittelyä, osittaista loppusijoittamista ja välivarastointia Oulaisten kaupungin Oulaisten kylässä hakijan omistamalla tilalla Näkötornin kallio 563-402-11-208 seuraavin lupaehdoin.
Päätös Lautakunta hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |