Dynasty tietopalvelu Haku RSS Oulaisten kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Valvonta- ja lupalautakunta
Pöytäkirja 11.06.2024/Pykälä 34


 

Maa-aines- ja ympäristönsuojelulakien mukainen yhteiskäsittelylupa, FL Block Stone Oy, kiinteistöt Arctic Pearl A (563-402-7-211), Xiamen (563-402-7-207) ja Arctic Pearl B (563-402-89-4).

 

VALUPLTK § 34  

185/11.01.00/2023  

 

Asian valmistelija

 Sonja Hautala  

 Ympäristösihteeri  

 044 4293 233  

 ymparisto@oulainen.fi 

Hakija

FL Bock Stone OY

Likalantie 563

86300 OULAINEN

Y-tunnus: 2609357-5

 

Kiinteistöt

Oulaisten kaupunki

Kiinteistöt: Arctic Pearl A (563-402-7-211), Xiamen (563-402-7-207) ja Arctic Pearl B (563-402-89-4).

Koordinaatit (ETRS-TM35FIN): N 7136859,590 ja 7136216,679, E 391111,564 ja 391201229  

Toiminnanharjoittaja omistaa lupahakemuksen kohteena olevat kiinteistöt.

Asia

Päätös kalliokiven louhintaa koskevasta maa-ainesluvan sekä ympäristöluvan yhteiskäsittelyhakemuksesta.

Luvan hakemisen peruste

Hakemuksen mukainen maa-ainesten ottaminen on lupavelvollista maa-aineslain (MAL 555/1981) 4 §:n mukaan. Toiminta on lupavelvollista ympäristönsuojelulain (YSL 527/2014) 27 §:n ja liitteen 1 taulukon 2 kohtien 7 c) ja 7 e) perusteella, kun kiviainesta louhitaan ja murskataan vähintään 50 päivää.

Ympäristönsuojelulain 47 a §:n ja maa-aineslain 4 a §:n mukaan maa-aineslupahakemus ja ympäristölupahakemus on käsiteltävä yhdessä ja ratkaistava samalla päätöksellä, jollei sitä ole erityisestä syystä pidettävä tarpeettomana.

Lupaviranomaisen toimivalta

Kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen käsittelee lupa-asian maa-aineslain 7 §:n sekä ympäristönsuojelulain 34 §:n ja valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta (Vna 713/2014) 2 §:n kohtien 6 a ja 6 b mukaan.

 

Asian vireilletulo

Lupahakemus liitteineen on jätetty Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 2.4.2024 ja sen katsotaan tulleen vireille tällöin. Hakemusta on täydennetty puhelimessa 7.6.2024 toiminnan kellonaikojen osalta.

Toimintaa koskevat aikaisemmat luvat ja sopimukset

Alueella on harjoitettu aiemminkin vastaavaa toimintaa, vuodesta 2014 lähtien. Alueelle on aiemmin myönnetty FL Block Stone Oy:lle maa-aineslain mukainen ottamislupa ja ympäristölupa louhintaan sekä murskaukseen. Luvat ovat annettu 25.6.2014 Oulaisten kaupungin ympäristösihteerin toimesta (§ 1 ja 21§).

Aiempien lupien mukainen toiminta on käsittänyt kalliokiviaineksen louhinnan ja murskauksen. Maa-ainesten ottolupa on myönnetty 10 vuodeksi, jonka aikana kalliokiviainesta on ollut lupa louhia hakemuksessa kuvaillun suunnitelmapinta-alan 4,5 hehtaarin alueelta enintään 340 000 m3ktr. 2014 myönnetyt luvat ovat päättyneet.

Alueelle on myös myönnetty koetoimintalupa 2013. Koetoimintalupa on päättynyt 31.12.2013.

 

Toiminnan sijainti ja alueen ympäristö

Kaavoitus ja alueen sijainti

Toiminta-alue sijaitsee Oulaisten keskustasta noin 8,5 kilometrin päässä, luoteis-pohjoissuunnassa. Lähin häiriintyvä kohde sijaitsee 305 metrin päässä. Toiminta sijaitsee kolmella eri tilalla, (Arctic Pearl A, Xia-men ja Arctic Pearl B) ja on jaettu hakemuksessa A- ja B-ottamisalueiksi. Alueet sijaitsevat noin 530 metrin etäisyydeltä toisistaan. Ottaminen etenee pohjoisesta-etelään molemmilla alueilla. Suunnitelman mukaiset ottamisalueet sijoittuvat vähintään 30 metrin etäisyydelle naapurikiinteistöjen rajoista. Kiinteistöt omistaa luvan hakija.

 

Lupa-alueeseen ei kohdistu maakuntakaavan aluevarauksia eikä kohteen alueella ole osayleiskaavaa eikä asemakaavaa. Toiminta ei sijaitse luonnonsuojelualueiden välittömässä läheisyydessä.

Asutus, tiestö, ympäristö ja häiriintyvät kohteet

Lähin loma-asunto sijaitsee 305 metrin päässä ja asuinrakennus sijaitsee n. 1200 metrin päässä länteen. Ottamisaluetta ympäröivät kiinteistöt ovat metsä- ja maatalousvaltaisia.

Alue ei sijaitse valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella. Alueella ei ole valta-kunnallisesti arvokkaita geologisia kohteita. Kiinteä muinaisjäännös karahkan sydänmaa (1000032400) löytyy noin 400 metrin päästä idästä kallion päältä.

Pinta- ja pohjavedet

Alue ei sijaitse vesistöjen välittömässä läheisyydessä eikä alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Paskojaan (54.062) on B-alueelta n. 1,45 km ja Likalanjärveen (54.061) n 2,78 km matkaa. 

Tulvakarttapalvelun mukaan alue ei sijaitse tulvavaarallisella alueella. Laitos ei sijaitse tunnetulla pohjavesialueella. Lähin pohjavesialue on noin 3.8 km etäisyydellä kaakkoon.

Hakemuksen mukainen toiminta

 

Suunnitellut ottamistoimenpiteet

Lupaa haetaan kalliokiviaineksen oton jatkamiselle. Kiveä on tarkoitus louhia rakennuskiveksi. Kiveä ei murskata louhosalueella. Kokonaisottomäärä on 400 000 k-m3. Lupaa haetaan kymmeneksi (10) vuodeksi, jolloin vuotuinen ottomäärä olisi keskimäärin 40 000 k-m3. Alue jakaantuu A ja B alueeksi. Ottamisalueeksi on rajattu A alueella 1,5 ha ja B alueella 3 ha. Suunnitelma-alueen matalimmat kohdat sijoittuvat tasolle A + 70.00 ja B + 70.00 (N2000). Lähtötaso vaihtelee A-alueella +90.00-+93.00 ja B-alueella +85.00-93.00. Vesipinta kummassakin louhoksessa on + 84.00 metriä.  Louhinnasta syntyvä sivukivi, noin 302 000 m3 varastoidaan alueella. Pintamaa-aines, 2000 m3 käytetään työmaarappien ja sivukivikasojen verhoukseen. Louhinta etenee pohjois-etelä suunnassa. Louhinnasta ja sen vaikutuksista ympäristöön pidetään työmaapäiväkirjaa.

 

Liikennejärjestelyt

Kulku alueelle on järjestetty Likalantietä, Kiviläntietä pitkin. Liittymätie on murskepintainen. Raskasta liikennettä on epäsäännöllisesti ja se muodostuu työkoneiden siirrosta, polttoainekuljetuksista ja eniten kiviblokkien ajosta. Lupatoimintaan liittyvää raskasta liikennettä max 15 käyntiä/vrk. Työmaalle ja sieltä pois tapahtuva raskasliikenne koostuu koneiden, lohkareiden poiskuljetuksesta ja polttoainekuljetuksista. "Tasaisen taulukon" mukaan lupa-ajalle jaettuna kuljetuksia olisi seuraavasti:

 - koneiden lavettikuljetukset   20 kpl /vuosi

 - lohkarekuljetukset                 600 kpl/vuosi

 - polttoainekuljetukset                5 kpl/vuosi

                      Lohkarekuljetukset pyritään ajoittaamaan jäisen maan aikaan ja pääosin siihen tarvitaan 320 metrin matkalla Likalantietä, muuten ajo tapahtuu Kiventiellä  

 (yksityistie) kautta.

 

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Meluvaikutukset ja tärinävaikutukset Sahausta suoritetaan klo 07-22 välisinä aikoina arkipäivisin ja lauantaisin. Porausta arkipäivisin 7-19 välisenä aikana. Räjäytystä arkipäivisin 7-17 välisenä aikana. Kuormasta ja kuljetusta arkipäivisin ja lauantaina 7-19 välisenä aikana. Louhinnan toiminta aika on huhtikuusta lokakuuhun ja blokkien ajoa pääosin lokakuusta marraskuuhun. Louhimon melulähteitä ovat poraaminen, räjäytykset, sahaukset, materiaalien siirrot, lastaus ja kuljetus. Jatkossa syntyvät ja jo olemassa olevat sivukivikasat estävät osittain melun leviämistä ympäristöön. Louhinnan tapahtuessa ympäröivän maanpinnan alapuolella louhimon seinät toimivat meluesteinä. Räjäytyksiä suoritetaan vain tarvittaessa ja niistä varoitetaan etukäteen. Sahaavilla menetelmillä louhittaessa räjäytyksiä tarvitaan vain poikkeustilanteissa. Kiveä räjäytettäessä, ympäristöön leviää tärinää ja ilmanpaineaalto.

                      Rakennuskiveä louhittaessa tavoitteena on saada kiviaines irrotettua ehyenä, jonka

                      vuoksi räjäytyksissä käytetään mahdollisimman pieniä räjähdemääriä.

Rakennuskiven louhinnan aiheuttama tärinä ei leviä kauaksi, mutta on havaittavissa               louhimon läheisyydessä. Louhinnasta aiheutuva rakennusten vaurioitumisriski on               erittäin pieni. Alueen lähettyvillä ei ole asutusta. Aiemmasta toiminnasta ei ole syntynyt em. haittoja.

 

Pölyvaikutukset Louhinnassa pölyä syntyy poratessa ja koneiden liikkuessa louhosalueella. Hydraulisissa porauslaitteissa olevat imurit keräävät kivijauhon suoraan porareiästä ns. imukengän avulla. Suurin osa kivijauhosta on karkearakeista, eikä aiheuta pölyhaittoja. Koska itse louhinta tullaan tekemään pyörösahoilla ja vaijereilla louhinnassa ei synny juurikaan pölyä, koska prosessissa käytetään vettä.

                      Merkittävin pölyhaitta syntyy työkoneiden liikkuessa louhimon ajoväylillä.

Em. haittaa pyritään torjumaan kastelemalla ja tarvittaessa suolaamalla työmaan ajoväyliä. Alueen lähietäisyydellä ei ole asutusta.

 

 

Vesivaikutukset Rakennuskivilouhimolle tyypillisesti kallioalueella on vähän halkeamia ja rakoja. Tutkimusten mukaan kallion ehjyyden vuoksi rakennuskiven louhinnan vaikutus pohjavedenpinnan korkeuteen rajoittuu aivan louhimon läheisyyteen, alle 50 metrin etäisyyteen louhimon reunasta.

 Koska louhimo on ehjäseinäinen ja - pohjainen, louhimolla ei synny pohjavettä,                eivätkä louhimon vedet voi imeytyä pohjaveteen. Kallioperän tiiveyden takia               myöskään louhinta-alueen pintavedet eivät pääse sekoittumaan kallion pohjaveteen.

Puhtaat sade- ja valumavedet pumpataan ja imeytetään tarvittaessa alueelle tehtävän saostusaltaan kautta. Saostusaltaaseen pumpataan tarvittaessa sameita vesiä samasta altaasta, voidaan ottaa myös sahojen tarvitsema prosessivesi.

Porattaessa ja sahattaessa syntyy kivijauhoa, joka raekoostaan johtuen on huonosti liukenevaa materiaalia.

 

Esteelliset vaikutukset Hakemuksen mukaan rakennuskiveä louhittaessa vain osa irrotetusta kiviaineksesta voidaan jalostaa valmiiksi blokeiksi. Loput lohkareista läjitetään sivukivikasoihin. Tänä päivänä sivukiven hyödyntäminen murskeen raaka-aineeksi ei ole taloudellisesti mahdollista johtuen isosta kappalekoosta. Tulevaisuudessa, rikotus- ja murskausmenetelmien kehittyessä, on varsin todennäköistä, että sivukivivarannot hyödynnetään kokonaisuudessaan rakentamisen raaka-aineiksi. On myös osoittautunut, että sivukiven suuren koon vuoksi kappaleet käyvät hyvin aallonmurtajiksi ja merelle rakennettavien tuulivoimaloiden ankkurointikiviksi. Pienempää sivukiveä hyödynnetään varasto- ja huoltokenttien pohjana sekä alueen tiepohjan materiaalina. Kovuutensa vuoksi sivukivi soveltuu myös raidesepeliksi.  Sivukivikasoille on asetettu tavoite, että sivukivikasat eivät ylitä puuston latvustokorkeutta. Em. syystä sivukivialueiden maisemoinnissa joudutaan tinkimään "luonnonmäen" vaikutelmasta, jotta valmiiksi irrotettu ekologinen kallioaines ei peittyisi massiivisten maamassojen alle ja siten estäisi sen myöhempää hyödyntämistä. Rakennuskivilouhimolle tyypillisesti, alueelle syntyy sivukivikumpareita ja allas joka täyttyy vedellä. Esteettiset vaikutukset rajoittuvat louhimoalueelle ja sen välittömään läheisyyteen. Kokonaisuutena ne ovat pienialaisia ja paikallisia.

 

Alueen maisemointi ja jälkikäyttö

Hakemuksen mukaan sivukiven varastoalueiden kasauksen yhteydessä pyritään käyttämään hienompaa louhetta luiskilla ja soraa ajoteillä, jotta kasvillisuus ja puusto voivat helpommin uusiutua. Puuston leviämistä autetaan istutuksilla. Sivukivialueiden liuskat loivennetaan max 1:2 jyrkkyyteen ja metsitetään istutustaimilla. Loiventamiseen ja verhoiluun käytetään alueelle läjitettyä pintamaita. Jyrkät kallioleikkaukset aidataan teräsaidalla.             

Louhosmontut aidataan ympäriinsä joko kivipaasilla tai panssariverkkoaidoilla.  Montun annetaan täyttyä vedellä. Vedenpinnan alapuolisten luiskausten rakentamiseen ei käytetä humuspitoisia pintamaita. Louhinnan jälkeen veden laatua ja korkeutta seurataan silmämääräisesti.

 

Esitys vakuudeksi ja luvan voimassaoloajaksi

Toiminnanharjoittaja ei ole esittänyt vakuutta. Yhteiskäsittelylupa olisi voimassa 10 vuotta.

 

Toiminta-ajat

Toiminta-ajat

 

Toiminta

Keskimääräinen toiminta-aika (pv/v)

Päivittäinen toiminta-aika (kellonajat)

Mahdolliset poikkeamat toiminta-ajoissa.

Poraaminen

35

Ma-Pe 07:00-19:00

 

Sahaus vaijerilla ja pyörösahalla

140

Ma-La 06:00-22:00

Lauantaisin toiminta aika on 7.00-17.00

Räjäyttäminen

14

Ma-Pe 07:00-17:00

 

Kuormaaminen ja kuljetus

30

Ma-La 07:00-19:00

 

 

Syntyvät tuotteet, raaka-aineet, polttoaineet, muut tuotannossa käytettävät aineet, kaluston käyttö ja huolto

Hakemuksen mukaan louhimolla säilytetään vain kulloinkin käytössä olevaa poraus-, sahaus- ja lastauskalustoa. Päivittäiset ja viikoittaiset huollot koneille tehdään louhimolla ja isompia korjauksia varten koneet siirretään lavetilla korjaamolle. Huoltotoimien yhteydessä syntyvä jäte kuljetetaan viikoittain pois ja kierrätetään asiamukaisesti. Poltto- ja voiteluaineita säilytetään louhimolla vain kulloinkin tarvittavat määrät. Hakemuksen mukaan polttoaineet säilytetään 3 m3 kaksivaippasäiliössä ja öljyt lukitussa kontissa. Niiden säilytyksessä noudatetaan palavista nesteistä annetun lain ja asetuksen määräyksiä. Työkoneiden osalta on valvottava, ettei niistä pääse vuotamaan maahan poltto- ja voiteluaineita eikä hydrauliikkanesteitä. Mikäli ottamistoiminnan aikana on tarvetta pölynsidontaan, se on suoritettava puhdasta vettä käyttäen.

Ottotoiminnan aikana on huolehdittava alueen siisteydestä ja jätehuollosta. Jätteitä ei saa säilyttää siten, että siitä aiheutuu naapurikiinteistöjen talousveden pilaantumisvaaraa. Jätteet on varastoitava siten, että mahdolliset vuodot astioista eivät aiheuta valumia maaperään. Jäteöljy ja talousjäte on toimitettava asianomaisille keräyspaikoille viranomaisten vaatimusten mukaisesti. Alueella ei saa polttaa eikä sinne saa haudata jätteitä.

 

Tiedot päästöistä ja niiden vähentämiseksi tehtävistä toimista

Alueet sijaitsevat vähän liikennöityjen Kiventien ja Juusolantien yhtymäkohtien päästä louhimoille lähtevien noin 200 metriä pitkien pistoteiden päässä.  Toiminta ei näy lähimpiinkään naapureihin. Sivukivialue jää ympäröivän puuston korkeuden alapuolelle.    Tarvekivilouhinta on pienimuotoista ja vaikutukset hyvin paikallisia  

 

Tiedot syntyvistä jätteistä ja niiden käsittelystä

Jätenimike

Arvioitu määrä (kg/v)

Käsittely- ja hyödyntämistapa

Toimituspaikka

Yhdyskuntajäte

1000

Jäteastia

Ylivieskan jäteasema

Tyhjät voiteluainepaikkaukset

5

-

Ylivieskan jäteasema

Jäteöljy, hydraaliletkut, öljysuodattimet

400

Jätesäiliö. Hydraaliletkut katkotaan alle 0,5 m pituiseksi

Ylivieskan jäteasema

 

Kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelma.

Yhteenveto hakemuksen mukaisista kaivannaisjätteistä on esitetty seuraavassa taulukossa:

Kaivannaisjätteen laji

Arvio kaivannaisjätteen kokonaismäärästä (m3ktr)

Kaivannaisjätteen hyödyntäminen ja käsittely

Pilaantumaton ei pysyvä

maa-aines

Pintamaa

2000

 

Kannot ja hakkuutähteet

-

 

Pilaantumaton pysyvä

maa-aines

Kivipöly ja kivituhka

-

 

Vesiseulonta- ja selkeytysaltaiden hienoainekset

-

 

Savi ja siltti

-

 

Sivukivi

310000

 

Seulontakivet ja lohkareet

-

 

Muu, mitä?

-

-

Pilaantunut maa-aines

Mitä?

-

-

Kaivannaisjätteitä yhteensä

 

312000

-

Kaivannaisjätteen hyödyntäminen ja käsittely (taulukossa käytetty numerointi):

1)  Kaivannaisjäte käytetään ottamisalueen suojarakenteisiin, jälkihoitoon ja maisemointiin

2)  Kaivannaisjäte kuljetetaan ottamisalueen ulkopuolelle hyödynnettäväksi

3)  Kaivannaisjäte varastoidaan alueelle yli 3. vuodeksi. Alueelle perustetaan kaivannaisjätteen jätealue.

 

 

 

 

HAKEMUS TOIMINNAN ALOITTAMISEKSI MUUTOKSENHAUSTA HUOLIMATTA

FL Block Stone Oy hakee lupaa toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta maa-aineslain 21 §:n ja YSL 199 § mukaisesti. Lupamääräysten noudattamiseksi luvan hakija on esittänyt asettavansa 5000 €:n vakuuden.

 

ASIAN KÄSITTELY

Kuuleminen

Hakemuksesta on kuulutettu 15.4.2024-27.5.2024. Oulaisten kaupungin virallisilla ilmoitustaululla ja internet sivuilla. Hakemuksesta ja kuulutuksesta on ilmoitettu SeutuMajakka-lehdessä. Hakemuksesta on lisäksi tiedotettu kirjeitse lupahakemuksen kohteena olevan kiinteistön rajanaapureille ja muille asianosaisille.

Lausunnot

Hakemuksesta on pyydetty lausunto Helmen ympäristöterveydenhuollolta. Helmen ympäristöterveydenhuolto on antanut lausuntonsa 22.5.2024. Lausunnossa todetaan seuraavaa:

"Terveydensuojelulain mukaan elinympäristöön vaikuttava toiminta on suunniteltava ja järjestettävä siten, että väestön ja yksilön terveyttä ylläpidetään ja edistetään. Elinympäristöön vaikuttavaa toimintaa on harjoitettava siten, että terveyshaittojen syntyminen mahdollisuuksien mukaan estyy.

Terveydensuojelulain näkökulmasta todennäköisin haitta suunnitellun mukaisesta toiminnasta olisi lähinnä mahdolliset ajoittainen melu-, tärinä- ja pölyhaitta. Ottaen huomioon alueelle jo sijoittuva vastaava toiminta sekä alueen ympäristö, hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei todennäköisesti aiheudu terveydensuojelulain mukaista terveyshaittaa. Terveydensuojeluviranomainen kehottaa kuitenkin ottamaan huomioon toiminnan suunnittelussa, että siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa tai häiriötä alueelle."

Muistutukset

Hakemuksesta ei ole jätetty muistutuksia tai mielipiteitä.

Hakijan kuuleminen ja vastine

Toiminnanharjoittajalle on varattu mahdollisuus antaa vastineensa hakemuksesta annetuista lausunnoista.

Hakija on esittänyt 31.5.2024 vastineensa, jossa todetaan seuraavaa:

" Toiminnasta ei ole syntynyt aiemmin toimijan tietoon haittoja koskien lähialueen asutusta. Aiemmin Juusolantietä on käytetty myös työmaaliikenteeseen Arvo Petäjäniemen luvalla. Jatkossa kulkeminen voidaan siirtää pääosin Kiven tielle tuulivoimatyömaan rauhoituttua. Kiven tie soveltuu hyvin raskaillekin kuljetuksille koska tiepohjaa on levennetty ja vahvistettu ja rakennettu ohituspaikkoja. Kiven tien varrella ei ole asutusta.

Louhintaa Jyrkänkallion tarvekivilouhimoilla on tehty sahaamalla pystysaumat sähkökäyttöisillä pyörösahoilla ja irrottamalla räjäyttämällä vaakasaumat pienellä panostuksella Jatkossa on tarkoitus testata pohjan irrotusta vaijerisahauksena. Tarvekivilouhinnassa pyritään irrottamaan mahdollisimman suuria ehjiä kappaleita. Nykytekniikat mahdollistavat kalliosta riippuen myös louhinnan ilman räjähteitä, mikä lisää saantoa.

Hakemuksessa viikonlopputyöskentely koskee vain lauantaipäiviä, eikä ole säännöllistä."

Tarkastukset

Ympäristösihteeri kävi tarkastamassa alueen 21.5.2024.

 

Esittelijä  Ympäristösihteeri Sonja Hautala

Päätösehdotus

 

Myönnetään lupa FL Block Stone Oy maa-aines- ja ympäristönsuojelulakien mukaisen yhteiskäsittelyluvan kalliokiviaineksen ottamiselle ja louhinnalle. Lupa koskee hakemusasiakirjoissa esitettyä aluetta ja kiinteistöjä Arctic Pearl A (563-402-7-211), Xiamen (563-402-7-207) sekä Arctic Pearl B (563-402-89-4).

Lupa myönnetään edellyttäen, että toiminnassa noudatetaan tässä päätöksessä annettuja lupamääräyksiä ja muilta osin toimitaan hakemuksen ja siihen liitettyjen suunnitelma-asiakirjojen mukaisesti.

Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta ja päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus

Ympäristösihteeri esittää, että toiminta voidaan aloittaa muutoksenhausta huolimatta lupapäätöstä edellyttäen, että luvan hakija on asettanut Jyrkänkallion louhimon toiminnalle 5000 € vakuuden ja toimittanut sitä koskevat asiakirjat Oulaisten kaupungin valvonta- ja lupalautakunnalle. Alueella voidaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta louhia kalliokiviaineksia enintään hakemuksen mukainen yhden vuoden ottomäärä eli 40 000 k-m3 noudattaen louhintaa ja murskausta koskevia lupamääräyksiä muilta osin. Vakuus on asettava omavelkaisena pankkitakauksena, jonka edunsaajana on Oulaisten kaupungin valvonta- ja lupalautakunta tai pankkitalletuksena, josta on toimitettava valvonta- ja lupalautakunnalle talletustodistus kuittaamattomuussitoumuksella Oulaisten kaupungin valvonta- ja lupalautakunnan hyväksi. Päätöksen täytäntöönpano ei saa tehdä muutoksenhakua hyödyttömäksi. Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota tämän määräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää lupapäätöksen täytäntöönpanon.

 

 

 

Lupamääräykset

Yleiset lupamääräykset

  1. Laitoksen toiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetusta kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010), ellei tässä päätöksessä annettavissa lupamääräyksissä muuta määrätä.

 

  1. Kalliokiven louhintaa tulee harjoittaa kiinteistöillä Arctic Pearl A (563-402-7-211), Xiamen (563-402-7-207) ja Arctic Pearl B (563-402-89-4) ottoalueella lupahakemuksen liitteenä olevien suunnitelmakarttojen mukaisesti, sekä poikkileikkauskuvia noudattaen. Suoja etäisyyden varsinaiselta ottamisalueelta naapuritilan rajaan tulee olla matkaa vähintään 30 metriä.

 

Luvan voimassaolo, tuotantomäärä ja toiminta-aika

 

  1. Lupa on voimassa siihen saakka, kunnes luvassa sallitut maa-ainekset on otettu loppuun, kuitenkin 11.6.2034 saakka. Sallittu ottamismäärä on enintään 400 000 k-m3. Vuotuiseksi ottamismääräksi muodostuu siten 40 000 k-m3. Mikäli vuotuinen ottamismäärä poikkeaa suunnitellusta, tulee siitä ilmoittaa välittömästi valvontaviranomaiselle vuotuisen valvontamaksun muuttamiseksi.

 

  1. Louhinta, murskaus ja muut runsaampaa melua aiheuttavat toiminnot ovat alueella kielletty viikonloppuisin ja yleisinä pyhä- ja juhlapäivinä lukuun ottamatta alempana sahaukseen, kuormaamisen ja kuljetuksen kohdalla sovellettavaa poikkeusta.

 

Sahaus on sallittua klo 06-22 välisinä aikoina arkipäivisin ja arkilauantaisin klo 7-17. Poraus on sallittu arkipäivisin 7-19 välisenä aikana. Räjäyttäminen on sallittu arkipäivisin 7-17 välisenä aikana. Kuormasta ja kuljetusta saa tehdä arkipäivisin ja lauantaina 7-19 välisenä aikana.

 

Louhinnan aloittamisesta on ilmoitettava lupaviranomaiselle. Samalla on ilmoitettava mahdollinen urakoitsija yhteystietoineen ja esitettävä arvio toiminnan kestosta. Toimintajakson päättymisestä on niin ikään ilmoitettava lupaviranomaiselle.

 

 Toiminnan aloittaminen

  1. Ennen ottamistoiminnan aloittamista luvan hakijan on jätettävä Oulaisten kaupungille 46 000 euron suuruinen vakuus jälkihoitotoimenpiteiden suorittamisen varmentamiseksi ja ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttumisen varalta. Vakuuden tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta luvan päättymisen jälkeen, eli vähintään 10.1.2035 saakka. Vakuuden määrää on mahdollista eri päätöksellä muuttaa luvan voimassaoloaikana. Vakuuden hyväksyy tekninen johtaja.

Maa-ainesten ottaminen ja pohjaveden suojelu

  1. Ottamisen saa toteuttaa enimmillään tasoon +70.00 (N2000). Ottamisalueelle on sijoitettava riittävä määrä korkomerkintöjä, joiden säilymisestä alueella on huolehdittava.

 

  1. Ottamisalueesta ei saa aiheutua missään toimintavaiheessa vaaraa ympäristölleen. Ottamisalue tulee merkitä maastoon selvästi. Koko toiminnan ajan tulee ottamisalueen reunan ympärillä olla selvästi maastossa havaittava lippusiima tai vastaava. Kalliojyrkänteiden reunoille tulee asettaa selvästi havaittavat lohkareet, tai muut esteet putoamisen estämiseksi. Aitojen, maapenkereiden ja kiviesteiden kuntoa tulee tarkkailla ja tarvittaessa korjata niin, että alueella mahdollisesti liikkuville ihmisille tai eläimille ei aiheudu tarpeettomia vaaratilanteita.

 

  1. Alueen ympärille on asennettava varoitustaulut varoittamaan sivullisia alueella liikkumisen vaarallisuudesta. Tarvittaessa ottamisalueelle johtava tie on suljettava lukittavalla puomilla.

 

Ottaminen sekä kiviainesten kuljetukseen liittyvät tiejärjestelyt tulee toteuttaa siten, että ottamisalueen läheisille kiinteistöille säilyy esteetön kulkumahdollisuus koko ottamistoiminnan ajan ja sen jälkeen. Liikenteestä ei saa koitua kohtuutonta haittaa naapureille.

 

  1. Toiminta on järjestettävä niin, että ottamisen vahingollinen vaikutus luontoon ja maisemakuvaan jää mahdollisimman vähäiseksi. Maa-ainesesiintymää tulee hyödyntää säästeliäästi ja taloudellisesti siten, ettei toiminnasta aiheudu asutukselle tai ympäristölle vaaraa tai kohtuullisin kustannuksin vältettävissä olevaa haittaa.

 

  1. Ulkopuolisten pintavesien pääsy louhokseen tulee estää rakenteellisilla ratkaisuilla, kuten maavalleilla ja -kynnyksillä. Ottamisesta ei saa aiheutua pohjaveden pinnan tason pysyvää muuttumista tai pohjaveden laadun vaarantumista. Pohjaveden keinotekoinen alentaminen ei ole sallittua.

 

  1. Toiminnassa käytettävien työkoneiden tankkauspaikka tulee sijoittaa alueelle siten, että vaaraa polttonesteiden tai muiden veden laadulle haitallisten aineiden kulkeutumisesta pohjaveteen ei ole.

 

Poltto-, voiteluöljyn ym. ympäristölle haitallisten kemikaalien varastointi, koneiden ja autojen säilytys ottamisalueella on kielletty, ilman sellaisia suojarakenteita, joilla maaperän sekä pohjaveden pilaantumisvaara poistetaan. Polttoainesäiliöiden on oltava kaksoisvaippasäiliöitä, tai kiinteästi valuma-altaallisia säiliöitä, ja niiden on kestettävä mekaanista sekä kemiallista rasitusta. Säiliöt on varustettava ylitäytönestimillä ja tankkauslaitteistot lukittavilla sulkuventtiileillä.

 

Koneiden pienimuotoisiakaan huolto- ja korjaustöitä ei saa suorittaa kaivannon pohja-alueilla. Suuremmat huolto- ja korjaustyöt tulee tehdä ottamisalueen ulkopuolella, niille varatuissa tiloissa.

 

Polttoainesäiliöt ja muut haitalliset kemikaalit tulee poistaa alueelta kunkin toimintajakson päätyttyä. Aina säiliön siirron yhteydessä maaperä tulee tarkastaa ja mahdolliset valumat tulee poistaa sekä toimittaa asianmukaiseen käsittelyyn.

 

Polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden pääsy maaperään sekä pohjaveteen on estettävä kaikissa ottamisen vaiheissa. Mikäli maaperään tai pohjaveteen onnettomuuden seurauksena pääsee öljyä tai muuta veden laadulle haitallista ainetta, on siitä välittömien torjuntatoimenpiteiden lisäksi ilmoitettava pelastuslaitokselle ja Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Saatavilla tulee olla riittävästi sopivaa imeytysmateriaalia.

Vesien johtaminen

  1. Louhokseen kertyvät vedet tulee johtaa pintavalutuksen kautta laitosalueen ulkopuolelle metsäojiin. Valuma-altaaseen kertyvä kiintoaines tulee tyhjentää riittävän usein siten, ettei kiintoaineksia pääse kulkeutumaan alueen ympäristöön.

 

Kiviaineksen otto ja vesien johtaminen ottamisalueelta ei saa aiheuttaa vettymistä eikä muutakaan vahinkoa muilla kiinteistöillä. Luvan haltijan on varmistettava, että alapuoliset ojat riittävät pumpattavalle vesimäärälle, ja säännösteltävä vesien pumppausta alapuolisten ojien vetokyvyn mukaan. Lisäksi luvan haltijan on tarvittaessa avattava alapuolisia ojia sekä sovittava asiasta asianomaisten kiinteistönomistajien kanssa.

 

 

 

 Meluntorjunta

 

  1. Meluntorjunta tulee ottaa huomioon koneiden ja laitteiden suunnittelussa, valinnassa, käytössä ja kunnossapidossa sekä melulähteiden sijoittamisessa. Toiminta tulee järjestää siten, että se aiheuttaa mahdollisemman vähän melua ja tärinää ympäristöön. Melutaso ei saa ylittää valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädetyt ulkomelun päivä- eikä yö ohjearvoja asunkiinteistöjen piha-alueilla eikä loma-asumiseen käytettävien alueiden piha-alueilla. Mikäli havaitaan toiminnasta, aiheutuu kohtuutonta meluhaittaa, voi lupaviranomainen velvoittaa luvan haltijan selvittämään melutilanteen ja poistamaan meluhaitan.

 

  1. Luvan haltijan tulee riittävin suojaustoimenpitein estää räjäyttämisestä, louhinnasta, kuormaamisesta ja kuljettamisesta aiheutuvan haitallisen melun leviäminen alueen ympäristöön. Kiviaines- ja muiden maa-ainesten varastokasat on sijoitettava siten, että ne estävät melun leviämisen ensisijaisesti melulle altistuvien kohteiden suuntaan. Räjäytystyön mitoitus ja laajuus tulee mahdollisuuksien mukaan suunnitella ja toteuttaa siten, että ympäristöön johtuvaa melua ja tärinää voidaan rajoittaa.

 

Pölyntorjunta

  1. Louhinta tulee toteuttaa siten, että pölyn leviämistä ympäristöön estetään mahdollisimman tehokkaasti. Murskauslaitoksen ja varastokasojen sijoittelulla on estettävä häiritsevän pölyn leviäminen ympäristöön. Murskausalueen pölypäästöjä on tarvittaessa rajoitettava kastelemalla murskattavaa kiviainesta sekä kastelemalla tai suojaamalla läjitys- ja tiealueita.

 

  1. Mikäli ilmenee, että toiminnasta saattaa aiheutua kohtuutonta pölyhaittaa, tai muutoin on syytä olettaa, että säädetyt pölyn raja-arvot ylittyvät häiriintyvissä kohteissa, lupaviranomainen voi velvoittaa luvan haltijan selvittämään pölyn leviämistä sekä poistamaan pölyhaitan.

 

Räjäytystyöt

  1. Räjäytystöitä alueella voi suorittaa vain asianomaiset luvat omaava toiminnanharjoittaja. Räjähdysaineiden käyttö tulee toteuttaa Turvatekniikan keskuksen hyväksymällä tavalla.

 

Kiviaineksen ottajan on tehtävä työmaasta louhinta- ja räjäytystöiden turvallisuussuunnitelma, joiden perusteella räjäytykset voidaan mitoittaa siten, ettei niistä aiheudu haittaa tai vaaraa toisen omaisuudelle tai alueen ympäristölle sekä asutukselle. Louhintaräjäytykset tulee toteuttaa laaditun räjäytyssuunnitelman mukaisesti.

 

Louhinnasta ei saa aiheutua vahinkoa lähialueen asutukselle. Räjäytykset tulee suunnitella ja ajoittaa siten, että melu- ja tärinähaitat ovat mahdollisimman vähäiset. Vahinkoja esimerkiksi rakennuksille ei saa aiheutua. Jos maa-ainesten oton osoitetaan aiheuttavan maa-aineslain (555/1981) 9 §:n tarkoittamaa vahinkoa, on ottaja kyseisen pykälän mukaisesti korvausvelvollinen.

 

 

 Jätteet ja jätevedet

  1. Ottamisalueelle ei saa sijoittaa jätteitä. Kunkin toimintajakson päätyttyä sinne kertyneet jätteet tulee poistaa alueelta ja alue on siistittävä.

 

Toiminnassa syntyvät jätteet on lajiteltava ja toimitettava asianmukaiset luvat omaaviin käsittelypaikkoihin. Hyödyntämiseen kelpaamattomat jätteet ovat kerättävä kannelliseen jäteastiaan ja toimitettava jäteasemalle. Vaaralliset jätteet on varastoitava eri jätelajit erillään suljetuissa ja asianmukaisesti merkityissä astioissa katettuina tai muuten vesitiiviisti. Jos vaaralliset jätteet luovutetaan siirtoa varten, on jätteiden siirrosta laadittava siirtoasiakirja. Jätehuollossa on noudatettava voimassa olevia jätehuoltomääräyksiä (Jokilaaksojen jätelautakunta). Luvanhaltijan on valvottava sitä, ettei aluetta käytetä kaatopaikkana. Alueelle pääsy on tarvittaessa estettävä.

 

  1. Mikäli toiminnassa syntyy sosiaalitilojen jätevesiä, ne tulee johtaa umpisäiliöön, josta ne on toimitettava jätevedenpuhdistamolle. Myös kuivakäymälän jätteet tulee toimittaa jätevedenpuhdistamolle. Alueen maaperään ei saa laskea käsittelemättömiä jätevesiä, tai kuivakäymäläjätteitä.

 

Jälkihoitotyöt

 

  1. Ottamisalueen jälkihoito on tehtävä vähintään siten kuin Ympäristöministeriön oppaassa 2023:30, "Maa-ainesten ottaminen" luvussa 7 esitetään. Toteutettavia jälkihoitotöitä ovat siten mm. alueen siistiminen, soveltumattoman käytön estäminen, alueen muotoilu ympäristöön sopivaksi, tiivistyneiden alueiden kuten kulkuväylien ja varastokenttien pehmentäminen sekä pintamaiden palauttaminen kasvualustaksi ja sen metsittäminen. Ottamistoiminnan yhteydessä alueelta poistetut kannot, ja syntyneen puuhakkeen voidaan hyödyntää jälkihoidon yhteydessä lahopuumateriaalina, edistämään luonnon monimuotoisuutta sekä sitomaan hiiltä.

 

  1. Maisemointia tulee toteuttaa ottotoiminnan edetessä. Louhoksen reunat tulee muotoilla ottosuunnitelmien mukaiseen kaltevuuteen siten, että luiskien yläosat muotoillaan alueen muuhun ympäristöön sopiviksi.

 

Toiminnan loputtua kaikki maa-ainesten varastokasat tulee poistaa. Varastokasojen pohjat sekä tiivistyneet kulkureitit tulee möyhiä ja pehmentää, lukuun ottamatta alueelle jäävää tiestöä, sekä alue tulee metsittää istuttamalla puiden taimet metsänhoitoyhdistyksen ohjeiden mukaisesti. Kaikki lopulliset viimeistelytyöt tulee olla suoritettuina viimeistään kuusi kuukautta tämän luvan päättymisen jälkeen.

 Tarkkailu- ja kirjanpitomääräykset

  1. Luvanhaltijan tulee vuosittain tammikuun loppuun mennessä ilmoittaa Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle alueelta otetun maa-aineksen määrä ja laatu. Ilmoitus tulee tehdä myös vuosilta, jolloin ei ole ollut ottoa.

 

Ilmoitus tulee tehdä ensisijaisesti sähköisellä ilmoituslomakkeella, josta tiedot siirtyvät valtakunnalliseen maa-aineslupa -tietojärjestelmään (NOTTO). Sähköinen lomake löytyy osoitteesta: https://anon.ahtp.fi/ kirjoittamalla hakukenttään "MAL 23" ja painamalla hakupainiketta.

 

Ottotietojen ilmoittamista varten tarvitaan lupakohtainen asiointiavain. Lupakohtaisen asiointiavaimen saa tarvittaessa Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta. Mikäli ottotietoja ei ilmoiteta sähköisellä ilmoituslomakkeella, tiedot voi toimittaa vaihtoehtoisesti kirjallisesti tai sähköpostitse Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle, joka kirjaa ne NOTTO-järjestelmään.

 

  1. Toiminnasta tulee pitää kirjaa. Kirjanpito on soveltuvin osin toimitettava valvontaviranomaiselle kunkin vuoden maaliskuun loppuun mennessä, ympäristönsuojelun valvonnan sähköisen asiointijärjestelmän (YLVA) kautta, josta on käytävä ilmi ainakin seuraavat tiedot:
  • kalliosta irrotetun kiviaineksen määrä
  • laitoksen toiminta-ajat, raaka-ainetiedot ja tuotantomäärät
  • varastoidut kiviainestuotteet ja niiden määrät vuoden lopussa
  • käytettyjen polttoaineiden, öljyjen ja muiden kemikaalien määrä ja laatu
  • muodostuneet jätteet ja vaaralliset jätteet sekä niiden edelleen toimittaminen
  • laitoksella suoritetut huoltotoimenpiteet
  • ympäristönsuojelun kannalta merkittävät häiriötilanteet ja onnettomuudet

 

Kirjanpito on pyydettäessä esitettävä valvontaviranomaiselle. Jätteitä koskeva kirjanpito on säilytettävä kuusi vuotta.

 Kaivannaisjätteiden jätehuoltosuunnitelma

  1. Kaivannaisjätteiden varastoimisessa, käsittelemisessä ja hyödyntämisessä on noudatettava esitettyä kaivannaisjätteiden jätehuoltosuunnitelmaa sen lisäksi, mitä tässä päätöksessä on määrätty näiden maiden käsittelemisestä sekä käyttämisestä alueen maisemoimisessa.

 

Luvan haltijan on arvioitava ja tarvittaessa tarkistettava kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelmaa vähintään viiden vuoden välein sekä ilmoitettava tästä valvontaviranomaiselle. Kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelmaa on muutettava, jos kaivannaisjätteen määrä tai laatu taikka jätteen käsittelyn tai hyödyntämisen järjestelyt muuttuvat merkittävästi.

 

Alueen hoito ja valvonta

  1. Laitokselle on nimettävä asianmukaisen pätevyyden omaava vastaava hoitaja,

jonka nimi ja yhteystiedot on ilmoitettava lupaviranomaiselle.

 

  1. Luvanhakija vastaa siitä, että mahdolliset ulkopuoliset urakoitsijat saavat tämän päätöksen sekä toimintaan liittyvän ottamissuunnitelman tietoonsa ja noudattavat niitä.

Toiminnan muuttaminen

  1. Laitoksen toiminnan ja valvonnan kannalta olennaisista muutoksista on tehtävä kirjallinen ilmoitus hyvissä ajoin ennen toimenpiteeseen ryhtymistä lupaviranomaiselle. Luvanhaltijan vaihtumisesta on uuden haltijan ilmoitettava viipymättä kirjallisesti lupaviranomaiselle. Luvanhaltija vastaa lupaan liittyvistä velvoitteista, kunnes hänen tilalleen on hakemuksesta hyväksytty toinen.

 

  1. Valvontaviranomaiselle on varattava mahdollisuus tarkastaa laitos, jotta voidaan varmistua siitä, että kaikki päätöksessä edellytetyt toimenpiteet sekä vaatimukset on täytetty. Alueella tulee valvontaviranomaisen erillisestä vaatimuksesta tehdä tarpeelliseksi katsottavia maaperä-, vesi- ja pohjavesiselvityksiä niin toiminnan aikana kuin sen päätyttyäkin.

 

  1. Lupa-ajan päättyessä, tai toiminnan loppuessa jo ennen tätä, hakijan on pyydettävä Oulaisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta alueen lopputarkastus. Pohjois-pohjanmaan ELY-keskukselle varataan mahdollisuus osallistua lopputarkastukseen.

Parhaan käyttökelpoisen tekniikan käyttöönotto

  1. Toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä toimialansa parhaan taloudellisesti käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä ympäristönsuojelutoimenpiteenä. Muutosta voidaan vaatia, mikäli käytössä olevaa tekniikkaa parantamalla voidaan ympäristöön aiheutuvaa kuormitusta vähentää niin, ettei siitä aiheudu kohtuuttomia kustannuksia.

 

  1. Asetuksen noudattaminen

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

 

 

Päätöksen perustelut

Luvan myöntämisen edellytykset

 

Hakemuksen ja lupamääräysten mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulain ja sen nojalla on säädetty.

 

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti, toiminnasta ei normaalitilanteessa aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

 

Lupahakemuksessa esitetty toiminta ei ole kaavan vastaista. Alueeseen ei kohdistu maakuntakaavan aluevarauksia, eikä kohteen alueella ole osayleiskaavaa, tai asemakaavaa. Ottoaluetta ympäröivät kiinteistöt ovat maa- ja metsätalousvaltaisia. Toiminta sijoittuu riittävän etäälle asutuksesta, ja muista mahdollisesti häiriintyvistä kohteista.

 

Luvan kohteessa tai sen vaikutusalueella ei sijaitse suojelukohteita eikä ole tiedossa muitakaan merkittäviä suojeltavia esiintymiä. Ottamisalueelta ei tunneta luonnonsuojelulain 64 ja 65 §:ssä tarkoitettuja suojeltavia luontotyyppejä eikä metsälain 10 §:n mukaisia erityisen tärkeitä elinympäristöjä. Kohteen vaikutusalueella ei sijaitse Natura-verkostoon kuuluvia kohteita eikä muitakaan luonnonsuojelulain perusteella rauhoitettuja alueita tai yksittäisiä kohteita.

 

Ottoalueen lähin vesistö on paskojaan noin 1,5 kilometrin päässä ja Likalanjärvi on noin 3 kilometrin päässä. Ottoalue ei sijoitu pohjavesialueelle eikä sellaisen lähituntumaan.

 

Ottamistoiminta ei aiheuta kauniin maisemakuvan turmeltumista, luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista, huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa eikä tärkeän tai muun vedenhankintakäyttöön soveltuvan pohjavesialueen veden laadun tai antoisuuden vaarantumista.

 

Yhteiskäsittelylupa on siten, ottaen huomioon myös annetut lupamääräykset, ollut myönnettävissä.

 

Lupamääräysten yleiset perustelut

 

Määräyksiä annettaessa on ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaisesti otettu huomioon toiminnan luonne, toiminnan vaikutusalueen ominaisuudet, pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa nämä toimenpiteet. Päästöjen ehkäisemistä ja rajoittamista koskevat lupamääräykset perustuvat parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan.

 

Päätöksessä on huomioitu vesienhoitosuunnitelma ja toiminnan vaikutukset vesienhoidon kannalta. Vesienhoidon tavoitteiden edistämiseksi on annettu lupamääräyksiä pinta- ja pohjavesien suojelemiseksi.

 

Lupamääräysten yksilöidyt perustelut

 

Lupamääräys 1 perustuu asetukseen kivenlouhimoiden, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamoiden ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010).

 

Lupamääräys 2: Ottamissuunnitelmassa ja siihen liittyvissä kartoissa ja piirroksissa on määritelty ottamisalue poikkileikkauksineen. Ottamisen rajoihin nähden on määrätty säilytettäväksi suojavyöhykkeet toiminnan haitallisten vaikutusten rajoittamiseksi. (MAL 11 §; YSL 52 §.)

 

Lupamääräys 3: Yhteiskäsittelylupa on myönnetty haetulle maa-ainesmäärälle kymmeneksi vuodeksi (YSL 87 §; MAL 10 §).

 

Lupamääräyksen 4 tarkoituksena on tuotantoa ja tuotantomäärää rajoittamalla ehkäistä toiminnasta aiheutuvia ympäristöhaittoja (YSL 52 §).

 

Lupamääräyksen 5 tarkoituksena on ehkäistä lähimmille asumiseen ja käytettäville kiinteistöille aiheutuvat ympäristöhaitat. Louhinta sijoittuvat siten, että valtioneuvoston asetuksen kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010) mukaiset vähimmäisetäisyydet lähimpiin asuinkiinteistöihin täyttyvät.

 

 

Lupamääräys 6 on annettu maa-ainestoimintaa koskevan vakuuden asettamiseksi. Vakuuden suuruus on tarkistettu lupakäsittelyn aikana huomioiden jälkihoidon kustannusarviot, jotka on esitetty Ympäristöministeriön oppaassa 2023:30, "Maa-ainesten ottaminen". Maa-aineslain 12 §:n mukaan lupaviranomainen voi määrätä, että ennen ainesten ottamista hakijan on annettava hyväksyttävä vakuus lupamääräyksissä määrättyjen toimenpiteiden suorittamisesta.

 

Lupamääräykset 7-10 on annettu toiminnan haitallisten vaikutusten välttämiseksi ja rajoittamiseksi. Alin ottotaso on määrätty hakemuksen mukaisesti. Ottotason valvomiseksi on määrätty korkotasojen riittävästä merkitsemisestä. Päätöksessä on annettu määräyksiä ottamisalueen rajaamiseksi ja merkitsemiseksi. (MAL 11 §.)

 

 

Lupamääräykset 11-13 on annettu maaperän sekä pinta- ja pohjavesien pilaantumisen estämiseksi. Toiminnassa on ennalta varauduttava toimiin onnettomuuksien ja muiden poikkeuksellisten tilanteiden estämiseksi ja niiden terveydelle ja ympäristölle haitallisten seurausten rajoittamiseksi.

 

Ilmoitusvelvollisuus häiriö- ja poikkeustilanteista on tarpeen viranomaisten tiedonsaannin varmistamiseksi, valvonnan toteuttamiseksi ja mahdollisten viranomaisohjeiden antamiseksi. Välittömiin torjuntatoimiin ryhtymisestä on annettu määräys, jotta poikkeustilanteesta aiheutuvat haitat jäisivät mahdollisimman pieniksi. (YSL 14-17, 19, 52, 123, 134 §.)

 

Lupamääräykset 14-15 on annettu toiminnasta aiheutuvan melun torjumiseksi. Murskaimen ja varastokasojen asianmukaisella sijoittamisella on huomattava vaikutus melutasoon lähimmissä melulle alttiissa kohdissa. (VNp 993/1992; YSL 52 §; NaapL 17 §).

 

Lupamääräysten 16-22 tarkoituksena on terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäiseminen. Murskaimen ja varastokasojen asianmukaisella sijoittamisella on huomattava vaikutus melutasoon lähimmissä melulle alttiissa kohdissa. (VNp 993/1992; YSL 52 §; NaapL 17 §.) Lupamääräysten mukaisesti toiminnasta aiheutuva melu ei saa ylittää valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädettyjä ulkomelun ja sisämelun ohjearvoja häiriintyvissä kohteissa. Tarvittaessa luvan haltijan on selvitettävä melutilannetta sekä poistettava meluhaitta. Luvan haltija on myös velvollinen huolehtimaan riittävästä melun torjunnasta. (YSL 52 §; NaapL 17 §).

 

Lupamääräys 23: Jätehuolto on hoidettava jätelain ja Oulaisten kaupungissa voimassa olevien jätehuoltomääräysten mukaisesti. Toimittamalla vaaralliset jätteet ja muut jätteet asianmukaiseen käsittelyyn sekä hyödyntämällä hyötykäyttökelpoiset jätteet, ehkäistään niistä aiheutuvaa roskaantumista, ympäristön pilaantumista ja terveyshaittaa. (JäteL 8, 13, 121 §; VNA 978/2021 7-9 §).

 

Lupamääräys 24: Sosiaalitilojen jätevesien asianmukainen käsittely estää maaperän sekä pinta- ja pohjavesien pilaantumisen ja ulosteperäisten bakteerien leviämisen (YSL 16-17, 52 §).

 

Lupamääräykset 25-26: Maisemointia koskevat lupamääräykset on annettu alueen siistimiseksi toiminnan päätyttyä, kasvillisuuden uusimiseksi sekä ottamistoiminnan luontoon ja maisemakuvaan kohdistuvien vaikutusten vähentämiseksi. Valtioneuvoston asetuksen maa-ainesten ottamisesta (VNa 926/2005) 8 §:n mukaan luvan voimassaoloajan aikana on toteutettava myös kaikki luvan edellyttämät jälkihoitotoimenpiteet. (YSL 6-7, 16-17, 52, 62, 64 §; VNa 926/2005 8 §).

 

Lupamääräys 26: Maa-aineslain 23a §:ssä säädetyn ilmoitusvelvollisuuden mukaan maa-ainesluvan haltijan tulee vuosittain ilmoittaa lupaviranomaiselle otetun aineksen määrä ja laatu. Valtioneuvoston asetuksen maa-ainesten ottamisesta (VNa 926/2005) 9 §:n mukaan ilmoitus on tehtävä tammikuun 31.päivään mennessä.

Lupamääräys 27: Kirjanpitoa koskeva määräys on tarpeen valvonnan ja tarkkailun toteuttamiseksi (YSL 62 §; JäteL 118-119 §).

 

Lupamääräys 28: Kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelman laatimisen tavoitteena on jätteiden synnyn ehkäisy, jätteiden hyödyntämisen edistäminen sekä jätteiden turvallinen käsittely ja ympäristön pilaantumisen ehkäisy.

Suunnitelma on tarvittaessa päivitettävä maa-aineslain 16 b §:n mukaisesti.

 

Lupamääräys 29-30: Luvan haltija vastaa toiminnan luvanmukaisuudesta ja on

velvollinen huolehtimaan, että myös ulkopuoliset urakoitsijat noudattavat

lupamääräyksiä.

 

Lupamääräys 31: Olennaiset muutokset toiminnassa saattavat aiheuttaa tarvetta tarkistaa lupaa tai suorittaa valvontatoimenpiteitä, joten niistä tulee ilmoittaa lupaviranomaiselle hyvissä ajoin (YSL 29, 170 §).

 

Lupamääräys 32 on annettu valvonnan toteuttamiseksi ja sitä varten tarpeellisten tietojen saamiseksi. Toiminnan päätyttyä toimintaa harjoittanut vastaa edelleen lupamääräysten mukaisesti tarvittavista toimista pilaantumisen ehkäisemiseksi, samoin kuin toiminnan vaikutusten selvittämisestä ja tarkkailusta. (YSL 62, 94 §; Jäte L 123-124 §).

 

Lupamääräys 33: Valtioneuvoston asetuksen maa-ainesten ottamisesta 7 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on pyydettävä lupaviranomaiselta lopputarkastus ennen toiminnan päättymistä. Alueellisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen edustaja voi halutessaan osallistua katselmukseen.

 

Lupamääräys 34: Toiminnanharjoittajan on oltava riittävästi selvillä aiheuttamiensa haitallisten vaikutusten vähentämismahdollisuuksista sekä seurattava ja hyödynnettävä toimialan parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymistä. Parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen kautta voi tulla mahdollisuuksia vähentää päästöjä olennaisesti ilman kohtuuttomia kustannuksia. (YSL 6, 8 §.)

 

Asetuksen ja muiden säännösten noudattaminen

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain, jätelain tai maa-aineslain nojalla tämän luvan määräyksiä ankarampia säännöksiä, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

 

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa 11.6.2034 saakka. Luvan mukainen toiminta on aloitettava viiden vuoden kuluessa tämän päätöksen lainvoimaisuudesta.

Päätöksen täytäntöönpano

Päätöksen antopäivä on 11.6.2024. Tämä päätös on lainvoimainen 30.7.2024, jos päätökseen ei haeta muutosta.

Sovelletut säännökset

Jätelaki (JäteL 646/2011) 6, 8, 12-13, 15-17, 29, 118-124, 141 §

Laki eräistä naapuruussuhteista (NaapL 26/1920) 17 §

Luonnonsuojelulaki (9/2023) 64, 65 §

Maa-aineslaki (MAL 555/1981) 3-4b, 5-7, 10-13, 16b, 19-20a, 21, 23-23b §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (JäteA 978/2021) 4, 7-9, 30, 33 36, 41 §

Valtioneuvoston asetus kaivannaisjätteistä (VNa 190/2013)

Valtioneuvoston asetus kivenlouhimoiden, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamoiden ympäristönsuojelusta (VNa 800/2010)

Valtioneuvoston asetus maa-ainesten ottamisesta (VNa 926/2005) 1-4, 6-9 § Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (YSA 713/2014) 2-4, 11-15 §

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (VNp 993/1992)

Vesilaki (587/2011)

Ympäristönsuojelulaki (YSL 527/2014) 6-8, 11, 14-17, 19-20, 22, 27, 29, 34,

39, 39a, 42-45, 47a, 48-49, 52-53, 58-62, 65-66, 83, 85-89, 94, 113-114, 123,

134, 170, 172, 190-191, 198-200 §

 

Lisäksi on otettu huomioon seuraavat säädökset, määräykset ja ohjeet:

Jokilaaksojen jätelautakunta, Jätehuoltomääräykset 1.7.2022

Maa-ainesten ottaminen, Ympäristöministeriön julkaisuja 2023:30

Oulaisten kaupungin ympäristönsuojelumääräykset 3.2.2021

+ Suunnitelmaa kohti 200 €

+ Lehti ilmoitus 23,19 €

+ maa-ainesmäärän mukaan 0,006 € x 400 000 m3 = 2400 €

+ ottamisalueen pinta-alan mukaan 25 € x 4,5 ha = 112,5 €

Valvontamaksu 1. vuodelta

+ lupapäätöksessä otettavaksi myönnetyn vuotuisen maa-ainesten määrän mukaan 0,03 € x 40 000 m3 = 1200 €

 + ottamisalueen pinta-alan mukaan 150 €

Lehti ilmoitus 23,19 €

 

 

Yhteensä 5685,69 €

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ja siitä määrättyyn maksuun tyytymätön voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeuteen kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedon saamisesta. Tiedoksisaanti katsotaan tapahtuneen 7 päivän kuluessa päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisusta tai ilmoituskirjeen postittamisesta. Valituskirjelmä liitteineen tulee osoittaa ja toimittaa Vaasan hallinto-oikeudelle. Valitusosoitus liitteenä.

Päätöksestä tiedottaminen

Päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksessä tiedotetaan julkisesti kuuluttamalla maa-aineslain 19 § ja ympäristösuojelulain 85 § mukaisesti. Tieto päätöksestä julkaistaan Oulasten kaupungin internet sivuilla ja paikallislehdessä SeutuMajakassa.

 

Päätös: FL Block Stone, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ja Ympäristöpalvelu Helmi

 

Ilmoitus päätöksestä: Hakemuksesta tiedot saaneet

 

 

 

Esittelijä Ympäristösihteeri Sonja Hautala

 

Päätösehdotus Valvonta- ja lupalautakunta hyväksyy esitellyn ratkaisun lupa-asiassa ja päättää myöntää sen mukaisesti FL Block Stone Oy:lle maa-aines- ja ympäristönsuojelulakien mukaisen yhteiskäsittelyluvan kiinteistöille Arctic Pearl A (563-402-7-211), Xiamen (563-402-7-207) ja Arctic Pearl B (563-402-89-4).

 

Päätös Lautakunta hyväksyi päätösesityksen.