RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Vammaisneuvosto
Pöytäkirja 04.04.2024/Pykälä 15
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Vammaisten henkilöiden osallisuusbarometrin tulokset
VAMNEUV § 15
99/12.04.00/2024
Valmistelija Liikunta- ja hyvinvointikoordinaattori Jyri Hämäläinen
Ensimmäistä kertaa toteutetun Invalidiliiton osallisuusbarometrin tavoitteena oli selvittää osallisuuden kokkemuksen yhteyksiä koettuun hyvinvointiin, terveyteen sekä toiminta- ja työkykyyn. Lisäksi kyselyllä selvitetään kokemuksia kuntien liikunta- ja kulttuuripalveluista sekä hyvinvointialueiden sote-palveluista.
Liikunta- ja hyvinvointikoordinaattori esittelee osallisuusbarometrin keskeisimmät tulokset.
Esittelijä Liikunta- ja hyvinvointikoordinaattori Jyri Hämäläinen
Päätösehdotus Vammaisneuvosto merkitsee asiat tietoon saatetuksi.
Päätös Merkittiin tiedoksi vammaisten henkilöiden osallisuusbarometrin tulokset.
Vastaajia kyselyyn oli yhteensä 1136. Kyselyyn vastanneet painoittuivat naisiin ja vanhempiin ikäryhmiin. Useimmat vastaajat ovat eläkkeellä iän tai työkyvyttömyyden perusteella. Eläkkeellä olevista 36 % on jäänyt eläkkeelle alle 50-vuotiaana.
PROMIS -yleinen terveysmittari osoittaa, että vastaajien (1105 henkilöä) fyysisen terveyden tulos oli 37,4 (tyydyttävä) ja mielenterveyden tulos 41,4 (hyvä). Eniten vaikeuksia vastaajat kokevat kävelemisessä ja portaiden kulkemisessa.
Osallisuusindikaattorissa on mukana 1136 vastaajaan tulokset. Osallisuusindikaattorin asteikko on 0 - 100. Vastaajien keskiarvo on 65,9 pistettä.
Kyselystä tiivistetysti muita saatuja tuloksia:
Kulttuuripalvelut: Kirjastopalvelut, musiikkikonsertit ja -keikat olivat käytetyimpiä palveluita. Kulttuuripalveluihin osallistumista estää tai hankaloittaa eniten tilojen esteellisyys.
Liikuntapalvelut: Kuntosali ja uimahalli ovat käytetyimmät liikuntapalvelut. Liikuntapalveluihin osallistumista estää tai hankaloittaa eniten tilojen esteellisyys.
Terveyspalvelut: Liian pitkät jonotusajat ja tilanteen selvittäminen useaan kertaan ovat haitanneet eniten terveyspalveluissa.
Sosiaalipalvelut: Sosiaalipalveluiden saamista haittaa eniten pitkät jonotusajat ja useaan kertaan tilanteen selvittäminen. Käytetyimmät sosiaalipalvelut ovat olleet kuljetuspalvelut ja henkilökohtainen apu.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |