Dynasty tietopalvelu Haku RSS Oulaisten kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 18.04.2024/Pykälä 39


 

Sivistyspalvelujen hallinnollinen uudistus kouluilla

 

SIVLTK § 7 

 

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Ari Sarpola
 

Kouluhallinnon uudistus on tehtävä, jotta voimme vastata pieneviin oppilasmääriin ja kaupungin talouden haasteisiin.

Oulaisissa toimii perusopetuksessa Juho Oksan koulu, Jokiraitin koulu, Jauhinkankaan koulu ja Petäjäskosken koulu. Jokaisella koululla on koulunjohtaja tai kokonaistyöajassa oleva rehtori. Lisäksi Jokiraitin koulun Matkanivan koulussa toimii vastuu opettaja. Juho Oksan kouluun kuuluvassa Piipsjärven koulussa toimii myös vastuu opettaja.

Oulaisten yläkoulussa ja Oulaisten lukiossa on kokonaistyöajassa olevat rehtorin virat, jotka molemmat ovat täytetty virkaa tekevillä rehtoreilla 31.7.2024 saakka. Lisäksi kouluilla toimii vararehtoreita / varajohtajia.

Koulunjohtamisesta maksetaan sekä TVA-lisää että OVTESin mukaisia tuntihuojennuksia. Näiden summa vuositasolla on noin 116 000 €. TVA-lisät noin 39 000€ ja opetushuojennukset (ymv.) noin 77 000€.

 

Vaihtoehtoja, joilla koulujen hallintoa voitaisiin uudistaa ovat seraavat:

 

  • Alkoulujen yhteinen rehtori ja muissa yksiköissä vastuu opettajat
    • Jauhinkankaalla koulunjohtaja
  • Kaksi alakoulua: Keskustan koulu (Juho Oksa, Petäjäskoski  Jauhinkangas) ja Jokiraitin koulu (Lehtopää ja Matkaniva)

 

  • Jatketaan nykyisellä mallilla, jolloin lukion ja yläkoulun rehtorit täytetään vakituisilla, laitettava julkisesti hakuun.
  • Yläkoulun rehtori jää pois ja keskustaan yhtenäiskoulu eli Juho Oksan rehtorille siirtyy myös yläkoulun hallinnollinen johtaminen. Yläkouluun apulaisjohtaja.
    • Lukion rehtorin vakinaistaminen ja julkisesti auki.
  • Yläkouluun ja lukioon yhteinen rehtori ja apulaisjohtaja, laitettava julkiseen hakuun
  • Sivistysjohtajan ja rehtorin tehtävien yhdistäminen joko lukioon tai yläkouluun. Tai yhdistää kaikki kolme virkaa yläkoulun, lukion rehtori ja sivistysjohtaja
  • Näiden yhdistelmä eli yhtenäiskoulun rehtori ja lukion rehtori/sivistysjohtaja.
  • Lukiokoulutuksen siirto JEDUn hallinnoitavaksi
     

Esittelijä Sivistysjohtaja Ari Sarpola
 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta keskustelee erilaisista vaihtoehdoista ja niiden hallinnollisista, pedagogisista ja taloudellisista vaikutuksista. Sivistyslautakunta päättää jatkaa hallinnollisen uudistuksen selvittelyä siten, että kevään aikana tehdään päätös uudesta hallinnollisesta rakenteesta 1.8.2024 alkaen.
 

Päätös Sivistyslautakunta päätti jättää asian pöydälle ja tehdä  lisäselvityksiä. Lautakunta päätti perustaa työryhmän ja nimetä siihen Veli Tirilän, Pekka Heiskan, Jonne Haapalan ja asiantuntijoina Suvi Koskenlaineen ja Ari Sarpolan.

 

 

SIVLTK § 26 

 

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Ari Sarpola
 

Koska hallinnollisen prosessin muutaminen on kokonaisvaltainen ratkaisu koko kaupungin tasolla, asiaa varten tehdään laajempi virkamiesvalmistelu hallintojohtaja Suvi Koskenlaineen johdolla huomioiden koko kaupungin hallinto johtajista sihteereihin. Tarvittaessa on aloitettava myös YT-prosessi hallinnollisen muutoksen johdosta
 

Esittelijä Sivistysjohtaja Ari Sarpola
 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää lopettaa työryhmän työskentelyn ja odottaa laajempaa virkamiesvalmistelua ennen päätöksen tekoa. Päätökset hallinnollisesta uudistuksesta tehdään valmistelun jälkeen.
 

Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 

SIVLTK § 39  

47/00.01.01/2024  

 

Valmistelija Hallintojohtaja Suvi Koskenlaine, hyvinvointijohtaja Sanna Mäyrä
 

Virkamiestyöryhmä, virkamiestyöryhmänä on toiminut kaupungin johtoryhmä hallintojohtaja Suvi Koskenlaineen johdolla, on työskennellyt ja käynyt eri vaihtoehtoja läpi. Koulunjohtajien ja YT-toimikuntaa on kuultu ja he ovat saaneet esittää mielipiteitä ja korjauksia eri malleihin.

 

Malleista on selvitetty sivistysjohtaja ja kolmen rehtorin erilaisia kombinaatiota ja laskettu niiden kustannuksia. Lisäksi myös koulunjohtajien tilannetta on selvitetty ja etsitty erilaisia vaihtoehtoisia malleja.

 

Koulujen hallinnollisen uudistuksilla saadut säästöt ovat melko vaatimattomia eri vaihtoehdoista. Sivistysjohtajan ja rehtoreiden palkkakulut ovat noin 3,5% sivistyspuolen palkkakuluista ja yhdistelemällä saavutettu etu olisi korkeintaan 0,7% palkkakuluista.

 

 

 

Kohta 1: sivistysjohtaja ja rehtorien yhdistelmät

 

Yhtenäiskoulu:

  • Virkamiestyöryhmän esitys yhtenäiskoulusta olisi ehkä pedagogisesti kaikkein mielekkäin ratkaisu näistä yhdistelmistä. Muutos tuottaisi noin 2500-3000€/kk eli kokonaisuutena 37 - 45 t€ vuosisäästön.
  • Sivistyspalvelujen yleishallinnon uudistuksessa käydään myös läpi rehtorien tehtäviä ja katsotaan onko siellä sellaisia rutiineita, joita esimerkiksi sihteeristö voisi hoitaa tai tehtäviä, jotka voidaan hoitaa koulutoimistolla esimerkiksi sivistysjohtajan toimesta.
  • Yhtenäiskoululla voidaan vastata myös oppilasmäärän muutokseen, kun yläkoululla vähenee oppilaat ja Juho Oksalla kyläkoulujen lakkautumisen myötä oppilasmäärä kasvaa. Tilojen tehokas yhteiskäyttö voisi lisääntyä ja jatkossa ei tarvitse esimerkiksi investoida kahteen keittiöön. Yhtenäiskoulussa opettaja- , erityisopettaja- ja ohjaajaresursseja voidaan jakaa luonnollisesti ilman koulujen välisiä raja-aitoja.

 

Virkayhdistelmät

  • Sivistysjohtaja yhdistäminen esimerkiksi lukion tai yläkoulun rehtorin tehtäviin ei tuo juurikaan säästöjä, jos rehtorin opetusvelvollisuus 6-8 vvh on jaettava muille opettajille.
  • Sivistysjohtajan tehtävät voidaan toki jakaa myös tasaisesti kaikille rehtoreilla, jolloin säästöpotentiaalia olisi noin 75 t€, jos rehtoreille ei korvata tehtävien siirtoa.
  • Lukion ja yläkoulun rehtorien tehtävien yhdistäminen olisi myös yksi vaihtoehto. Tällöin lukiolla ja yläkoulussa olisi apulaisjohtajat ja kustannukset samaa luokkaa kuin yhtenäiskoulussa. Lukion rehtorin työaika menisi pääasiassa johtamiseen ja opetukseen, miten käy muu tärkeät rehtorin tehtävät kuten henkilöstöhallinto, markkinointi ja yhteistyö? Lukio toimii opiskelijamarkkinoilla ja opiskelijoiden määrä vaikuttaa olennaisesti lukion rahoitukseen ja sitä kautta myös lukion elinvoimaan.

 

Kohta 2: Jokiraitin koulun johtaja järjestelyt

 

  • Jokiraitin koulun siirtyminen kahden koulunjohtajan malliin tuo säästöjä jonkin verran. Nykyisin Lehtopään koululla on koulunjohtaja ja Matkanivan koululla vastuuopettaja. Lisäksi molemmat kulkevat molemmilla kouluilla opettamassa, mikä tuo jonkin verran lisäkustannuksia. Vuosisäästönä OVTESin ja TVA:n kautta tulisi noin 14 t€.

 

Työryhmän esitykset

 

Kohta 1: sivistysjohtaja ja rehtorien yhdistelmät

  • Virkamiestyöryhmä esittää, että lukion rehtorin paikka laitetaan hakuun ja täytetään vakinaisella rehtorilla 1.8.2024 alkaen. Yläkoulun rehtorin määräaikaisuutta jatketaan lukuvuoden 2024-2025 ja selvitetään ensi lukuvuoden aikana yhtenäiskouluun siirtymisen mahdollisuus.

 

Kohta 2: Jokiraitin koulun johtaja järjestelyt

 

  • Työryhmä esittää, että lautakunta muuttaa Matkanivan vastuuopettajan tehtävän koulunjohtajan tehtäväksi.

 

 

Sivistyslautakunnalle on toimitettu yläkoulun ja Oulaisten lukion oppilaskunnan adressit ja Oulaisten lukion vetoomus. Adressit ja vetoomus ovat oheismateriaalina.
 

Esittelijä Hyvinvointijohtaja Sanna Mäyrä
 

Päätösehdotus Kohta 1: lautakunta päättää, että lukion rehtorin paikka laitetaan hakuun ja täytetään vakinaisella rehtorilla 1.8.2024 alkaen. Yläkoulun rehtorin määräaikaisuutta jatketaan lukuvuoden 2024-2025 ja selvitetään ensi lukuvuoden aikana yhtenäiskouluun siirtymisen mahdollisuus
Kohta 2: Lautakunta päättää muuttaa Jokiraitin koulun Matkanivan yksikön vastuuopettajan tehtävän koulunjohtajan tehtäväksi.

 

Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.

Merkittiin, että Riikka Moilanen ja Suvi Koskenlaine poistuivat kokouksesta klo 19:09 tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.