RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.oulainen.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 28.03.2022/Pykälä 91
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Vuoden 2021 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen
KHALL § 91
32/02.06.01.03/2022
Oulaisten kaupungin vuoden 2021 tilinpäätös on valmisteltu hallintokunnissa ja hallintokeskuksessa. Tilinpäätös on laadittu soveltaen kirjanpitolautakunnan kuntajoston yleisohjetta kunnan ja kuntayhtymän tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimisesta.
Kuntalain (410/2015) 112 §:n mukaan kunnan kirjanpitovelvollisuuteen, kirjanpitoon ja tilinpäätökseen sovelletaan lisäksi kirjanpitolain ja -asetuksen säännöksiä. Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto antaa ohjeita ja lausuntoja kirjanpitolain ja
kuntalain 113 - 116 §:n soveltamisesta.
Kunnan tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus.
Lisäksi kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Kunnan ja kuntayhtymän konsernitilinpäätöksen laatimista ohjeistetaan tarkemmin kirjanpitolautakunnan kuntajaoston
antamassa yleisohjeessa. Tilinpäätöslaskelmat laaditaan kirjanpitolautakunnan kuntajaoston yleisohjeen mukaisiin kaavoihin. Liitetietojen antamisessa noudatetaan kuntajaoston antamaa yleisohjetta. Kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien
tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä (KuntaL 113 §).
Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnan hallituksen
jäsenet sekä kunnanjohtaja tai pormestari.
Kuntalain 115 §:n mukaan: "Toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja talouden tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja
sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, jotka eivät käy ilmi kunnan tai kuntakonsernin taseesta, tuloslaskelmasta tai rahoituslaskelmasta. Tällaisia asioita ovat ainakin arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä sekä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä.
Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyydestä talouden tasapainottami seksi.
Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä".
Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. 1) valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat, 2) arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista. Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Tilintarkastajan on kuntalain 123 §:n mukaan toukokuun loppuun mennessä tarkastettava julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan mukaisesti kunkin tilikauden hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös.
Tilintarkastajan on tarkastettava:
1. onko kunnan hallintoa hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti;
2. antavatko kunnan tilinpäätös ja siihen kuuluva konsernitilinpäätös tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta ja toiminnasta;
3. ovatko valtionosuuksien perusteista annetut tiedot oikeita;
4. onko kunnan sisäinen valvonta ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta järjestetty asianmukaisesti.
Tilintarkastajan tulee noudattaa valtuuston ja tarkastuslautakunnan antamia ohjeita, jolleivät ne ole ristiriidassa lain, hallintosäännön tai julkishallinnon hyvän tilintarkastustavan kanssa. Havaitsemistaan olennaisista epäkohdista tilintarkastajan on ilmoitettava viipymättä kunnanhallitukselle annettavassa tilintarkastuspöytäkirjassa. Tilintarkastuspöytäkirja annetaan tiedoksi tarkastuslautakunnalle.
Kuntalain 125 § säätelee tilintarkastuskertomusta ja sen käsittelyä. Valtuustolle annettavassa kertomuksessa on esitettävä tarkastuksen tulokset ja myös esitettävä, onko tilinpäätös hyväksyttävä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavalle viranhaltijalle (tilivelvollinen)
myöntää vastuuvapaus. Hyväksyessään tilinpäätöksen valtuusto päättää vastuuvapaudesta tilivelvollisille. Kunnan tilinpäätös ja siihen sisältyvät asiakirjat ovat julkisia sen jälkeen, kun kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja ovat allekirjoittaneet tilinpäätöksen (JulkL6 §)
Vuoden 2021 tilinpäätös
Tilinpäätös vuodelta 2021 on oheismateriaalina (eritelty kaupunki ja viemärilaitos). Viralliset tilinpäätöslaskelmat ovat tilinpäätöksen luvussa 4. (tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma, konsernilaskelmat).
Tilinpäätöksen alussa on toimintakertomus, jossa on käyty läpi kokonaistalouden näkökulmasta olennaisia tapahtumia toiminnassa ja taloudessa. Tuloksen muodostumista ja rahoitusta on tarkasteltu kolmelta viime vuodelta (2019 - 2021) ja mukana ovat myös tunnusluvut.Tilinpäätös sisältää myös talousarvion toteutumista koskevat osat (käyttötaloustoimielimittäin ja vastuualueittain, tulos-
laskelma, rahoituslaskelma sekä investoinnit hankkeittain ja yhteenveto määrärahojen ja tuloarvioiden toteutumisesta). Viralliset tilinpäätöslaskelmat ovat vuosilta 2020 ja 2021, tilinpäätöksen allekirjoitus ja tilitarkastajan tilinpäätösmerkintä ovat
tilinpäätöksen luvussa 6.
Käyttötalous 2021
Oulaisten kaupungin tilikauden 2021 toimintatuotot olivat 9,1 milj. € (tot.107 %).Toimintatuotoissa oli kasvua 20,1 %. Myyntituotot nousivat n. 650.000. € (24,1 %) ja maksutuotot nousivat n. 190.000 € (8,2 %). Tuet ja avustukset olivat 1,8 milj. €, kasvua muodostui 64,2 %.
Toimintakuluja oli 63,3 milj. € (tot. 102,0 %), kasvua 9,7 % vuodesta 2020 vuoteen 2021. Suurimmat erät toimintakuluissa ovat henkilöstökulut (43,0 %) ja palvelujen ostot (45,0 %). Henkilöstökulut olivat 27,7 milj. € (tot. 99,7 %), kasvua 1,9 milj. € (7,4 %) ja palvelujen ostoihin käytettiin 28,7 milj. € (tot.103,4 %), kasvua 4,0 milj. € (16,5 %).
Verotulot ja valtionosuudet 2021
Kaupungin verorahoitus muodostuu verotuloista ja valtionosuuksista. Oulaisten kaupungin tuloveroprosentti v. 2021 oli sama kuin edellisenä vuonna 22,00 %. Verotulot toteutuivat hyvin talousarvion mukaan (tot. 100,5 %), joka on n. 0,130 milj. € enemmän kuin talousarviossa.
Kunnallisveron tuotto ylitti talousarvion n. 68.000 euroa ja kiinteistöverontuotto oli n. -98.000 euroa vähemmän talousarvioon verrattuna. Yhteisöveron tuotto ylitti talousarvion n. 168.000 euroa ja kertymä oli n. 510.000 euroa korkeampi vuoteen 2020 verrattuna.
Kiinteistöverotuksen joustava valmistuminen (alkoi v. 2020) v. 2021 vaikutti kiinteistöverojen tilityksien viivästymiseen vuoden 2022 puolelle. Verovelvolliskohtainen joustava kiinteistöverotus valmistui kahdessa erässä toukokuussa tai lokakuussa. Lokakuussa valmistuneista verotiedoista tilitykset tapahtuvat vasta helmikuussa 2022 ja summa oli 107.000 €.
Yhteisöverotuoton nousu johtuu, koronavirusepidemiaan liittyvästä, kunnille kohdistetusta määräaikaisesta tukitoimenpiteestä v. 2020 sekä v. 2021. Kuntien yhteisöveron jako-osuuden määrää korotettiin 10 prosenttiyksiköllä (32,13 % -> 42,13 %). Tuen tarkoituksena on turvata peruspalvelujen järjestämisen edellytykset ja helpottaa poikkeustilanteesta johtuvia kuntien talouden vaikeuksia.
Oulaisten kaupungille valtionosuuksia kertyi 2021 vuonna 27,3 milj. euroa ja laskua 1,0 milj. euroa (-3,6 %) vuodesta 2020. Laskua selittää vuonna 2020 koronapandemian vuoksi myönnetyt ylimää-räiset valtionosuudet. Peruspalvelujen valtionosuudeksi muodostui 23.464.136 euroa ja verotulomenetysten kompensaatioksi 3.855.936 euroa.
Vertailuvuosi 2020 oli poikkeuksellinen, koska maamme hallituksen päätökset koronatuista olivat merkittävät. Neljännestä talousarviosta Oulaisiin myönnettiin lisäystä valtionosuuksiin 0,997 milj. € ja seitsemännessä talousarviossa 0,987 milj. €. Koronatuet v. 2020 olivat yhteensä 1,9 milj. €, yhteisöveron korotus (10 %) huomioituna yhteensä 2,3 milj. €.
Kokonaisuutena Oulaisten kaupungin verorahoitus ja valtionosuudet laskivat vuodesta 2020 noin 60.000 € (-0,001 %).
Vuoden 2021 tuloslaskelman katteet (mukana kaupungin ja viemärilaitoksen luvut):
Oulaisten kaupungin vuoden 2021 tilikauden tulos on negatiivinen -160.246,56 ja tilikauden alijäämä oli -97.743,46 €.
Toimintakate - 54,1 milj. €
Vuosikate 2,4 milj. €
Tilikauden tulos - 0,160 milj. €
Tilikauden alijäämä - 0,098 milj. €
Investoinnit 2021
Vuonna 2021 kaupungin investoinnit olivat yhteensä 2.825.650 € (2,5 milj. € v. 2020) ja saatujen ra-hoitusosuuksien ja omaisuuden myyntituottojen jälkeen nettoinvestoineiksi jäi 2.532.737 € (2,4 milj. € v. 2019). Investoinneista maanhankintaan käytettiin yhteensä v. 2021 vain 65.900 € ja myyntituloja saatiin yhteensä 268.271 €.
Lainakanta 31.12.2021
Vuodenvaihteessa kaupungilla oli lainaa kaikkiaan n. 34.905.012 € (v. 2020 32,9 milj.€). Lainaa nostettiin talousarvion puitteissa ja lainapääoma kasvoi 1,9 milj. euroa vuoden aikana. Lainapääomasta pitkäaikaista lainaa oli 10,3 milj.€ ja lyhytaikaista lainaa 24,7 milj.€.
Asukasta kohti pitkäaikaista lainaa oli 1436 € ja lainaa kaikkiaan
4 914 €/as.
Oulaisten kaupungin taseessa on aikaisemmilta tilikausilta kertynyttä ylijäämää 3.809.712,63 €. Vuoden 2021 tilikauden alijäämän oli
-97.743,46 €, joten taseen ylijäämä 31.12.2021 on 3.711.969,71 €.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Riikka Moilanen
Päätösehdotus Kaupunginhallitus
1) esittää kaupunginvaltuustolle, että tilikauden 2021 tulokseen
-160.246,56 € tehdään poistoeron muutoskirjaus 62.503,10 € (perustuu investointirahaston aiempaan käyttöön Juho Oksan peruskorjauksen osalta, sekä Lehtopään kevyenliikenteenväylän investointiin) sekä puretaan investointivaraus 450.000 € (kaupungin rahoitusosuus Lehtopään kevyen liikenteen väylään), minkä jälkeen tilikauden alijäämä on
- 97.743,46 € kirjataan taseen yli-/alijäämätilille tasekirjassa esitetyllä tavalla. Kaupungin tase 31.12.2021 on tämän jälkeen ylijäämäinen 3.711.969,17 €;
2) allekirjoittaa vuoden 2021 tilinpäätöksen ja jättää tilinpäätöksen tilintarkastajien tarkastettavaksi; ja
3) saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan valmistelun jälkeen edelleen valtuuston käsiteltäväksi. Kaupunginhallitus oikeuttaa hallintokeskuksen tekemään tilinpäätökseen mahdollisia teknisluonteisia kirjoitus- ja laskuvirheiden korjauksia.
Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.
Ptk tark.
|
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |